Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کتاب «بررسی تطبیقی میان علم تجوید و آوا شناسی»

نویسنده:

(8 صفحه - از 102 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : تجوید ،آواهای ،میان علم تجوید و آوا ،آواشناسی ،علم تجوید و آواشناسی ،قرآن ،کتاب ،علم تجوید و آواشناسی جدید ،بررسی تطبیقی میان علم ،عربی ،سیبویه ،آواشناسی زبان عربی ،زبان ،قرآن کریم ،علم ،زبان عربی و تجوید قرآن ،آواشناسی جدید ،زبان عربی ،مسائل علم تجوید و آواشناسی ،تلاوت ،میان علم تجوید و آواشناسی ،گویش ،آواهای زبان عربی ،علم تجوید و علم آواشناسی ،تألیفات ،توصیف ،آواهای زبان عربی فصیح ،آواشناسی زبان عربی و فصحای ،آواشناسی زبان عربی به توصیف ،منابع علم تجوید و آواشناسی

خلاصه ماشینی:

"مباحث عمده کتاب مؤلف ارجمند کتاب قبلا در این زمینه آثار گرانسنگی ـ که بیشتر رنگ آموزشی داشته ـ به نگارش درآورده، در این بین کتاب(بررسی تطبیقی میان علم تجوید و آواشناسی) که پایان نامه ارشد و آخرین اثر مطلوب مؤلف بوده در مقایسه با تألیفات دیگر ایشان از ویژگی‌های علمی دوچندان برخوردار بوده و در تألیفات فارسی در نوع خود، اثر کم‌نظیری محسوب می‌شود. 4. فصل ششم کتاب که موضوع اصلی بر‌آن استوار است و به بررسی تحقیقی و مقایسه‌ای آرا و نظریات علمای تجوید و آواشناسی پرداخته و هر یک از اصوات و حروف عربی را چه از لحاظ جایگاه تولید و مخرج و چه از نظرکیفیت استماع و صفات آنها مورد بررسی قرار داده، گرچه پاره‌ای مطالب آن از تحلیل و تطبیق بایسته نویسنده خالی مانده اما سرفصل نوینی برای طرح این گونه بررسی‌ها گشوده و قطعا برای دانش‌پژوهانی که درصدد پی‌گیری و تحقیق در این زمینه‌اند، دست مایه و الگوی مناسبی خواهد بود. بنابراین تعبیر نویسنده محترم کتاب بر این که علم تجوید، آواهای زبان عربی را به گونه‌ای توصیف کند که بر معیار تلاوت فصیح قرآن باشد، با تعریف علمی علم تجوید سازگار نخواهد بود. می‌گویم: اگر منظور ایشان تألیف یا تألیفات آواشناختی یا تجویدی در این برهه از زمان باشد، باید گفت به جز اثر خلیل هیچ اثری در آواشناسی عربی قبل از الکتاب سیبویه در دست نیست و از قدیم‌ترین کتب قراءات که به دست ما رسیده و برخی از مباحث آوایی در آن آمده کتاب السبعه فی القراءات ابن مجاهد(ت 324 هـ) می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.