Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی درباره دارالعلم قاهره/ کتابخانه و مرکز علمی آموزشی و تبلیغاتی فاطمیان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 91 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : دارالعلم، کتابخانه، فاطمیان، الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، علمی، اسماعیلی، مصر، قاهره، مقریزی، الحاکم، المواعظ و الاعتبار بذکر، الازهر، دوران فاطمیان شیعی اسماعیلی مذهب، دارالعلم قاهره، اسلامی، کتابخانه و مرکز علمی، مرکز علمی آموزشی، اهل سنت، عقاید، دانشمندان، تاریخ، مرکز علمی، ترجمه، کتابخانه‌های عمومی و نیمه عمومی، الحاکم بامرالله، تأسیس، تأسیس دارالعلم در دنیای اسلام، عقاید اسماعیلی، عقاید اسماعیلی فاطمیان، زمینه‌های شکل‌گیری دارالعلم فاطمیان

خلاصه ماشینی: "این مقاله در پی تبیین علل شکل‌گیری و بررسی فعالیت دارالعلم در دو بخش کتابخانه و مرکز آموزشی و علمی و ارتباط آن با داعیان اسماعیلی و همچنین جامع الازهر، دیگر مؤسسه دینی، آموزشی فاطمیان و طریقه تأمین مالی آن می‌باشد. الحاکم برای جلب مردم به این مرکز نوبنیاد با پیروان مذاهب مخالف و اهل سنت با گذشت و تسامح رفتار می‌کرد و بر همین اساس، کتب و منابع مذهبی اهل سنت را به این مرکز انتقال داد و از برخی استادان و فقیهان سنی دعوت کرد (3) تا پا به پای فقیهان شیعه اسماعیلی در آنجا به تدریس بپردازند. بیش از سه سال از تاریخ تأسیس و فعالیت این مؤسسه علمی نگذشته بود که تحول در روش سیاسی و دگرگونی و اضطرابی که به تغییر ماهیت و شخصیت الحاکم انجامید، پیشرفت دارالعلم را دستخوش رکود گردانید و الحاکم آن شخصیت مبتنی بر تسامح مذهبی را که به خاطر ایجاد تمایل و توجه مردم اهل سنت به این مؤسسه از خود نشان می‌داد با کشتن دو تن از علمای سنی مذهب دارالعلم به نامهای ابو اسامه ______________________________ 1 ـ مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، ج 1، ص 459. ولی از طریق دیگر می‌بینیم در سال 516 ق دارالعلم را بستند؛ زیرا یکی از مدرسان متعصب اهل سنت کوشیده بود تا عقاید سنی اشعری را که با عقاید اسماعیلی فاطمیان مغایرت داشت، ______________________________ 1 ـ بنگرید به: محیی الدین ابوالفضل ابن عبدالظاهر، الروضة البهیة الزاهرة فی خطط المعزیة القاهره، تحقیق ایمن فواد سید، ص 32؛ مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، ج 1، ص 460."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.