Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهه ای درباره آیین ابراهیمی یا دین حنیف

مترجم:

نویسنده:

(6 صفحه - از 165 تا 170)

کلید واژه های ماشینی : حنیف ،دین حنیف ،دین ،ابراهیم ،مدین ،اسلام ،قرآن ،حضرت ابراهیم ،آیین ابراهیمی ،وضو ،مشرکان ،واژه ،حنفیه ،معبد ،حضرت ابراهیم ( ع ) ،اشعار ،سریانی ،دین اسلام و آیین ابراهیمی ،واژه حنیف ،مدین نام شهری در شمال ،واژه قرآنی حنیف ،پیامبر اسلام ،آیین حنیف و ابراهیمی ،دین حنیف زمانی ،کاربرد واژه حنیف ،حنیفا ،معنای سریانی کلمه ،تاریخی ،قرآن هم واژه حنیف ،شهر

خلاصه ماشینی:

"در تمام هشت مورد کاربرد قرآنی بر ملت ابراهیم یعنی دین ایشان، دلالت دارد: إن ابراهیم کان امه قانتا لله حنیفا مسلما و لم یک من المشرکین؛ (نحل، 16/120) ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا و ما کان من المشرکین؛(آل عمران، 3/67) إنی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الأرض حنیفا و ما انا من المشرکین؛(انعام، 6/79) قرآن اسلام را نیز همان دین حنیف می‌خواند و خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌گوید:قل إننی هدانی ربی إلی صراط مستقیم دینا قیما مله إبراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین؛ (انعام/161) همچنین نوع تبلیغ پیامبر اسلام (ص)،دعوت به پیروی از آیین حنیف و ابراهیمی بود: و من أحسن ممن أسلم وجهه لله و هو محسن و اتبع مله إبراهیم حنیفا و اتخذ الله ابراهیم خلیلا؛ (نساء، 4/125) قل صدق الله فاتبعوا مله ابراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین؛ (آل عمران/95) «حنفاء» جمع واژه«حنیف» هم،در سوره حج به معنای مسلمانان به کار رفته است: و أذن فی الناس بالحج یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتون من کل فج عمیق …حنفاء لله غیر مشرکین به…؛ ‌(حج، 22/27 و 31) اشعار ابن أبی الصلت تصریح قرآن به یکسان بودن دین اسلام و آیین ابراهیمی باعث شده تا پژوهشگران در این مسأله با پرسش‌هایی روبرو شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.