Skip to main content
فهرست مقالات

پنج مکتب مهم کلامی دوره سلجوقی، چالشها و رویکردها

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (18 صفحه - از 113 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : کرامیه ،مکتب ،نیشابور ،کرامیان ،ماتریدی ،معتزله ،کلامی ،اشاعره ،ماتریدیه ،سلجوقیان ،اشعری ،اسلام ،بغداد ،شافعیان ،مذهب ،حنفیان ،شیعه ،شهر ،سلطان ،مدرسه ،قزوینی ،اعتزال ،ابوبکر ،ابو عبدالله محمد بن کرام ،اهل سنت ،فقهی ،کلام اشعری ،کتاب ،بن کرام بنیانگذار فرقه کرامیه ،بن کرام

خلاصه ماشینی:

"هر چند میان معتزله و امامیه بجز عقلگرایی هر دو جریان، اشتراکات زیادی وجود داشت و ابوالمعالی محمد الحسینی العلوی در کتاب بیان الادیان که در سال 486ق تألیف شده است درباره مذهب شیعه می‌نویسد: در اصول مذهب با معتزله برابرند، الا در اهل کبیره که معتزله می‌گویند چون صاحب کبیره توبه ناکرده از دنیا ______________________________ 1 ـ ابن جوزی، المنتظم، ج 8 ، ص 178. او اظهار داشت آیا امام دین و احیاکننده سنت را لعن می‌کنید؟ (1) ابن اثیر در الکامل می‌نویسد: عمید الملک ابی نصر منصور بن محمد کندری انسانی متعصب در مذهب شافعی بود و لعن رافضیان را در منبرهای خراسان از سلطان خواست و او نیز اجازه داد و به دستور عمیدالملک به امامیه لعن می‌کردند، اشعریها را هم بعد اضافه کردند (2) . موضع‌گیری عمید الملک کندری که خود به داشتن مکتب اعتزال و مجسمه متهم بود، سبب شد که بزرگان اشاعره از جمله امام الحرمین جوینی و ابوالقاسم قشیری، و ابو سهل ابن موفق در تنگنا قرار گرفتند. ابو سهل ابن موفق که در خارج نیشابور به سر می‌برد، یاران و پیروان خود را جمع کرد و به زندانی که قشیری و رئیس فراتی در آن محبوس شده بودند حمله کرد و آنها را به زور از زندان بیرون آورد، ولی نیروهای سلطان طغرل بیگ آنها را بار دیگر گرفتند و به زندان بردند و آنها تا زمان سلطان آلب ارسلان و وزارت نظام الملک در زندان بودند (3) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.