Skip to main content
فهرست مقالات

پنج مکتب مهم کلامی دوره سلجوقی، چالشها و رویکردها

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (18 صفحه - از 113 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : کرامیه، مکتب، نیشابور، کرامیان، ماتریدی، معتزله، کلامی، اشاعره، ماتریدیه، سلجوقیان

خلاصه ماشینی: "هر چند میان معتزله و امامیه بجز عقلگرایی هر دو جریان، اشتراکات زیادی وجود داشت و ابوالمعالی محمد الحسینی العلوی در کتاب بیان الادیان که در سال 486ق تألیف شده است درباره مذهب شیعه می‌نویسد: در اصول مذهب با معتزله برابرند، الا در اهل کبیره که معتزله می‌گویند چون صاحب کبیره توبه ناکرده از دنیا ______________________________ 1 ـ ابن جوزی، المنتظم، ج 8 ، ص 178. او اظهار داشت آیا امام دین و احیاکننده سنت را لعن می‌کنید؟ (1) ابن اثیر در الکامل می‌نویسد: عمید الملک ابی نصر منصور بن محمد کندری انسانی متعصب در مذهب شافعی بود و لعن رافضیان را در منبرهای خراسان از سلطان خواست و او نیز اجازه داد و به دستور عمیدالملک به امامیه لعن می‌کردند، اشعریها را هم بعد اضافه کردند (2) . موضع‌گیری عمید الملک کندری که خود به داشتن مکتب اعتزال و مجسمه متهم بود، سبب شد که بزرگان اشاعره از جمله امام الحرمین جوینی و ابوالقاسم قشیری، و ابو سهل ابن موفق در تنگنا قرار گرفتند. ابو سهل ابن موفق که در خارج نیشابور به سر می‌برد، یاران و پیروان خود را جمع کرد و به زندانی که قشیری و رئیس فراتی در آن محبوس شده بودند حمله کرد و آنها را به زور از زندان بیرون آورد، ولی نیروهای سلطان طغرل بیگ آنها را بار دیگر گرفتند و به زندان بردند و آنها تا زمان سلطان آلب ارسلان و وزارت نظام الملک در زندان بودند (3) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.