Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر ساختار معنی شناسی قرآن

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (10 صفحه - از 18 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، واژه، معنی‌شناسی قرآن، معانی، اسلام، ایمان، خدا، حلم، دین، آرامش

خلاصه ماشینی:

"محوری‌ترین و کانونی‌ترین واژه‌ها الله‌ است که بر تمام واژه‌ها سیطره و چیرگی دارد و این مبین دیدگاه الله‌ مرکزی و خدامحوری جهان‌بینی قرآنی است؛ یعنی حضور الله‌ در قلمرو فردی و اجتماعی در روابط میان اعضای جامعه و از آنجا که خداوند دارای صفات اخلاقی است، روابط اجتماعی انسان نیز بازتاب صفات الهی است و در جامعه کنونی که موضوع جهانی شدن در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست مطرح است، قرآن در روابط اجتماعی مردم و ملل جهانی، همین اندیشه را ارائه می‌دهد که الله‌ ناظر بر روابط مختلف انسان با خدا و خلق است؛ چرا که از نظر معنی‌شناسی قرآنی هیچ مفهوم مهمی جدا از مفهوم خدا وجود ندارد و در قلمرو ______________________________ 1 ـ عبس / 31. از دیدگاه قرآنی، اسلام به معنای فرمانبرداری و اطاعت مطلق از خداوند است و در حقیقت ادامه و گسترش حلم است و از اینجاست که واژه‌های اطاعت، دین و خضوع با هسته‌های درونی معنی‌شناسی خویش وارد این شبکه می‌گردند و معنی را زیباتر و دقیق‌تر نشان می‌دهند و بطون آیات قرآن را به ظهر تبدیل می‌نمایند. در قرآن، کلمه «دین» در آیه 52 نحل به معنای «اطاعت از روی خضوع» و هم به معنای «فرمانروایی مطلق» است: «و له ما فی السمـوات و الارض و له الدین واصبا» و در ترازی رسمی‌تر، همین کلمه دین نیز در قرآن با کلمه اسلام همراه است؛ زیرا تصور و مفهوم اسلام، لااقل در آغاز، مبتنی بر طرز تصور بنده «فرمانبردار» خدا بودن انسان بوده است: «ان الدین عندالله‌ الاسلام» (3) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.