Skip to main content
فهرست مقالات

نوآوری ها و نظرات جدید در گفت و گو با آیت الله معرفت

مصاحبه شونده:

(27 صفحه - از 50 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نسخ، بینات، پیام، استاد، زن، علم، پیامبر، فهم، بطن

خلاصه ماشینی:

"بینات: سؤال بعدی ما درباره این است که مراد از بطن قرآن چیست؟ آیا همه آیات بطن دارند؟ آیا می شود یک آیه چند بطن داشته باشد؟ و چه کسی می‌تواند آن‌ها را بفهمد؟‌ استاد: در کتب اهل‌سنت روایتی است که:«ان للقرآن ظهرا و بطنا»3 برخی از آیات مثل الله لا‌اله الا هوالحی القیوم (آل عمران، 3/2) ظاهر و بطنش یکی است منتها باید دقت کرد و معنای حیات و قیوم را فهمید. بینات: با لحاظ عدم تأثیر‌پذیری قرآن از فرهنگ‌های زمانه، تعارض قرآن با داده‌های علمی در باور مسلمانان چگونه توجیه می‌شود؟‌ استاد: سید قطب حرف خوبی در این زمینه دارد و می‌گوید قرآن مسائل علمی ر مبهم می‌گذارد چرا که قرآن از واقع اطلاع دارد، اما اگر تصریح کند ممکن است دانشمندان آن روز که به علم خود قطع دارند، با قرآن مخالفت کنند. بینات:پس منظور از ناسخ و منسوخ در روایات چیست؟ استاد: این که در روایات از ناسخ و منسوخ سخن به میان آمده، منظور تخصیص و تقیید است که فقیه باید آیات و مطلقات را به آنها اخذ کند نه آنکه آیه‌ای کارایی خود را از دست داده باشد مثل آیه:و المطلقات یتربصن بانفسهن ثلاثه قروء، که مطلق است اما به رجعیات اختصاص دارد. بینات: در پایان اگر پیامی برای اساتید و قرآن پژوهان دارید بفرمایید؟ استاد: پیام من این است که در مسائل قرآنی فکر کنند:و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون (نحل، 16/44) یعنی باید روی پیام‌های قرآن و پیام‌هایی که از پیامبر(ص)دریافت می شود فکر کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.