Skip to main content
فهرست مقالات

رهیافتی به تأویل مقایسه دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی(ره)

نویسنده:

(17 صفحه - از 82 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، علامه طباطبایی، قرآن، علامه طباطبایی ( ره )، تأویل مقایسه دیدگاه آیت‌الله معرفت، آیت‌الله معرفت و علامه طباطبایی، دیدگاه، متشابهات، دیدگاه علامه طباطبایی، تفسیر

خلاصه ماشینی:

"اما این نظریه دارای اشکالاتی است که به دو اشکال مهم آن اشارت می‌رود:‌ الف) قرآن کریم، تأویل «آیات متشابه» را مختص به خداوند و راسخان در علم می‌داند؛ می‌فرماید:‌… و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم…8 (آل‌عمران، 7/3) بنابراین، برخی آیات قرآن، «متشابهات» هستند که همه مفسران نمی‌توانند آن را تأویل و تفسیر کنند، چرا که دانش آن نزد خداوند و راسخان در علم است. بررسی و نقد این دیدگاه اگر‌چه دلایلی نیز بر آن اقامه شده است، اما دارای اشکالاتی است که به برخی از آنها اشارت می‌رود:‌ الف) اگر تأویل عین خارجی محسوس باشد بسیاری از معارف قرآنی از قبیل مفاهیم امور اعتباری هستند که در خارج واقعیت محسوس ندارند؛ مانند طلاق که در خارج ماهیتی ندارد، و جدایی بین زن و شوهر از آثار و لوازم طلاق است و نفس طلاق در خارج قابل مشاهده نیست، همچنین است لفظ طهارت، که در خارج عین محسوس ندارد و آنچه در خارج وجود دارد، وضو و غسل؛ یعنی شستن قسمتی از بدن یا همه آن است که حاصل آن را طهارت گویند. » نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و ابن‌تیمیه اگرچه در ظاهر ممکن است شباهت‌هایی داشته‌باشد،اما میان این دو دیدگاه تفاوت‌های اساسی وجود دارد که به دو مورد آن اشارت می‌رود:‌ الف) تعریف اصطلاحی هر دو از تأویل متفاوت است، زیرا ابن‌تیمیه می‌گوید:‌ فالتأویل فیه نفس الامور فی الخارج سواء کانت ماضیه او مستقبله فاذا قیل: طلعت الشمس فتأویل هذا نفس طلوعها، قال: و هذا الوضع و العرف الثالث هو لغه القرآن التی نزل بها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.