Skip to main content
فهرست مقالات

رهیافتی به تأویل مقایسه دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی(ره)

نویسنده:

(17 صفحه - از 82 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : تأویل ،علامه طباطبایی ،قرآن ،علامه طباطبایی ( ره ) ،تأویل مقایسه دیدگاه آیت‌الله معرفت ،آیت‌الله معرفت و علامه طباطبایی ،دیدگاه ،متشابهات ،دیدگاه علامه طباطبایی ،تفسیر ،لفظ ،یوسف ،بازگشت ،آیات قرآن ،ظاهر ،حقیقت ،بطن ،خواب ،باطن ،کلام ،علم ،باطن قرآن ،تأویله ،حضرت یوسف ،روایت ،تأویل آیات متشابه ،حکم ،خداوند ،نظریه ،آیات متشابه

خلاصه ماشینی:

"اما این نظریه دارای اشکالاتی است که به دو اشکال مهم آن اشارت می‌رود:‌ الف) قرآن کریم، تأویل «آیات متشابه» را مختص به خداوند و راسخان در علم می‌داند؛ می‌فرماید:‌… و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم…8 (آل‌عمران، 7/3) بنابراین، برخی آیات قرآن، «متشابهات» هستند که همه مفسران نمی‌توانند آن را تأویل و تفسیر کنند، چرا که دانش آن نزد خداوند و راسخان در علم است. بررسی و نقد این دیدگاه اگر‌چه دلایلی نیز بر آن اقامه شده است، اما دارای اشکالاتی است که به برخی از آنها اشارت می‌رود:‌ الف) اگر تأویل عین خارجی محسوس باشد بسیاری از معارف قرآنی از قبیل مفاهیم امور اعتباری هستند که در خارج واقعیت محسوس ندارند؛ مانند طلاق که در خارج ماهیتی ندارد، و جدایی بین زن و شوهر از آثار و لوازم طلاق است و نفس طلاق در خارج قابل مشاهده نیست، همچنین است لفظ طهارت، که در خارج عین محسوس ندارد و آنچه در خارج وجود دارد، وضو و غسل؛ یعنی شستن قسمتی از بدن یا همه آن است که حاصل آن را طهارت گویند. » نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و ابن‌تیمیه اگرچه در ظاهر ممکن است شباهت‌هایی داشته‌باشد،اما میان این دو دیدگاه تفاوت‌های اساسی وجود دارد که به دو مورد آن اشارت می‌رود:‌ الف) تعریف اصطلاحی هر دو از تأویل متفاوت است، زیرا ابن‌تیمیه می‌گوید:‌ فالتأویل فیه نفس الامور فی الخارج سواء کانت ماضیه او مستقبله فاذا قیل: طلعت الشمس فتأویل هذا نفس طلوعها، قال: و هذا الوضع و العرف الثالث هو لغه القرآن التی نزل بها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.