Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی، تربیت و اخلاق اسلامی 5: کمال نهائی از دیدگاه پیشوایان معصوم (ع)

نویسنده:

(7 صفحه - از 55 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : قرب، کمال، خدا، اشتغال، کمال نهائی از دیدگاه پیشوایان، انسان، شئ، کمال نهائی انسان، مقام قرب، کمال حقیقی، مکان، علم خدائی، پیامبر ( ص )، علم، وصول به کمال نهائی، قرب خدا به انسان، حرکت، مناجات الراغبین مناجات، وصول به مقام قرب، قدرت الهی، محیط، هستی محض نزدیکتر، کمال حقیقی انسان، شئ اعلامنه و قرب، اختیار آنحضرت، کمال محض و جمال مطلق، خدائی و قدرت الهی، زمان و مکان، زمان، بیشترین اشتغال

خلاصه ماشینی: "ذات مقدس باریتعالی که مستجمع جمیع کمالات است،انسان مقرب نیز واجد آن کمالات،در رتبه‌ای نازلتر از حد ربوبی می‌گردد و همچون رسول اکرم(ص) می‌شود که: "نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت‌ به غمزه مسئله‌آموز صد مدرس شد" حضرت مسیح(ع)می‌گردد و مرده را زنده می‌کند،و قدرت الهی می‌یابد و حضرت ابراهیم خلیل(ع)می‌شود با جماد هم سخن می‌گوید و آتش برایش‌ گلستان می‌گردد و حضرت موسی(ع)می‌شود به کوه و دریا هم امرونهی میکند وبالاخره انسان نیز واجد کمالات می‌شود و از زشتیها مبرا و منزه می‌گردد و در این صورت،دید و بینش خدائی و قدرت الهی پیدا می‌کند که فرمود:لاستغرقن عقله بمعرفتی و لاقومن مقام عقله‌"خرد و عقل او را غرق در اقیانوس بی‌کران‌ معرفتم می‌نمایم،آنگاه جایگزین عقل و خرد او می‌شوم‌"در این حال است که‌ انسان عقلش با دید و احاطه الهی می‌اندیشد و اطراف و جوانب را می‌بیند و طبعا هیچ حائل و حاجبی،مانع درک،فهم و دیدش نمی‌تواند باشد که باز در حدیث قدسی می‌فرماید:کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به‌ و لسانه الذی ینطق به و یده الذی بیطش بها (من خود گوش شنوای او و دیدهء بینای او و زبان گویای او و دست قدرتمند او میگردم)و این حقیقت را در وجود عین الله و لسان گویای حق،حضرت امام‌ علی(ع)می‌بینیم و اکنون معنی فرمودهء او را می‌توانیم ادراک کنیم که:فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.