Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به یک سؤال قرآنی مقصود از بخشیدن ذنب پیامبر چیست؟

(9 صفحه - از 57 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : ذنب، پیامبر، صلح حدیبیه، قریش، مقصود، خدا، مکه، جرم، بخشیدن ذنب پیامبر، فتح مکه، معنی، قرآنی مقصود، پیامبر ( ص )، کردار، آیات صلح حدیبیه، روایاتی، احتمال، اسلام، قانون، خدا گناهان متقدم و متاخر، مقصود صلح " حدیبیه، متاخر، مجرم، مکه به‌اندازه پیامبر خدا، خدا گناهان، فتح مکه از ثمرات صلح، مغفرت ذنب، مقصود از بخشیدن، مقصود از گناهان متاخر، قریش پیامبر

خلاصه ماشینی: "پاسخ به یک سئوال قرآنی‌ مقصود از بخشیدن ذنب پیامبر چیست؟ سئوال: اگر پیامبران خدا و بالاخص پیامبر گرامی ما از هر خلاف و گناهی پیراسته‌اند پس مقصود از"مغفرت ذنب‌"پیامبر بزرگوار ما که در آغاز سوره‌"الفتح‌"آمده‌ است،چیست؟ پاسخ: بزرگترین دستاویز مخالفان عصمت نسبت به رسول گرامی(ص)همین آیه است‌ که خدا در آن از مغفرت‌"ذنب‌"پیامبر گزارش می‌دهد آن هم اعم از ذنب‌ متقدم و متاخر آنجا که می‌فرماید: "انا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر ویتم‌ نعمته علیک و یهدیک صراطا مستقیما و ینصرک الله نصرا عزیزیا" (فتح/1-3) "ما پیروزی آشکاری را نصیب تو کردیم،تا خدا گناهان متقدم و متاخر تو را بیامرزد،و نعمت خود را درباره تو تمام سازد،و تو را به راه راست هدایت‌ نماید و تو را با نصرت قدرتمندی کمک کند". این همان نقطه مهم در آیه است که اگر به صورت صحیح تحلیل گردد، (5)-مقاییس اللغه ج 4 ص 386 مخالفت عصمت،کاملا خلع سلاح می‌گردد اصولا کسانی که با این آیه بر عدم‌ عصمت پیامبر(ص)استدلال می‌نمایند از توضیح این رابطه غفلت جسته و در نتیجه‌ گام در بیراهه نهاده‌اند،حل این رابطه و اینکه چگونه پیروزی سبب شد که خدا گناهان او را ببخشد،کلید فهم آیه است هرگاه مقصود از"ذنب‌"،"گناه شرعی‌ و مخالفت با امر الهی‌"باشد،یک چنین‌"مغفرت‌"نمی‌تواند هدف پیروزی و یا غایات آن باشد زیرا هیچ‌گونه رابطه منطقی میان آن دو نیست و در این موقع‌ مفهوم آیه به صورت مبهم درمی‌آید زیرا چگونه می‌تواند پیروزی در جنگ،سبب‌ آمرزش گناهان گذشته و آینده انسانی گردد و یک چنین تلازم شبیه گفتار گوینده‌ای‌ می‌شود که در زبانها معروف است: گنه کرد در بلخ آهنگری‌ به شوشتر زدند گردن مسگری ولی هرگاه مقصود از آن‌"ذنبی‌"باشد که قریش او را به آن متهم می‌کردند به شرحی که هم اکنون یادآور می‌شویم،در این صورت رابطه میان این دو فعل‌ روشن می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.