Skip to main content
فهرست مقالات

وحی در آیینه قرآن، عرفان و برهان

نویسنده:

(16 صفحه - از 84 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : وحی، نبوت، قرآن، تشریعی، انبیا، إنبائی، ولایت، وحی إنبائی، انسان، خدا

خلاصه ماشینی: "البته این بدان معنا نیست که هر کس هوس نماید تا بدین مقام برسد، بلکه باید به تعبیر علامه طباطبائی، بالا آمد تا به مقامات انسان‌های کامل رسید و یا حوزه های مختلف وحی و مراتب آن را درک کرد و سفره گسترده نعمت‌های الهی در قرآن کریم برای انسان گشوده شده است تا نفس ناطقه انسانی قابلیت رسیدن به حقایق قرآنی را پیدا کند: بال بگشا و صفیر از شجر طوبی زن حیف باشد چو تو مرغی که اسیر قفسی نکته دیگر این‌که وحی تشریعی با رحلت نبی خاتم، ختم شده است و وحی إنبائی برای هر مستعدی مهیاست و هر کس می‌تواند با سعی و تلاش خودش از راه‌های مختلف، به اسرار ملکوت عالم دست یابد. 9 نبوت تشریعی و نبوت إنبائی استاد حسن زاده آملی در رساله شریف شرح فص فاطمیه می‌فرماید: باید نبوت تشریعی را از نبوت إنبائی فرق گذاشت و آن دو را از یکدیگر تمییز داده چه این که نبوت تشریعی به رسول خاتم محمد (ص) پایان یافت، که حلال او تا روز قیامت حلال است و حرام تا روز قیامت حرام؛ و اما نبوت إنبائی که آن را نبوت عام و نبوت تعریفی و نبوت مقامی نیز می‌گویند تا ابد مستمر است؛ از این سفره أبدی هر نفس مستعد تا ابد بهره‌مند است که وحی إنبای را بشنود. در نبوت عامه إنبا و إخبار معارف و حقایق الهیه است یعنی ولی در مقام فنای فی‌الله بر حقایق و معارف الهیه اطلاع می‌یابد و چون از آن گلشن راز باز آمد، از آن حقایق إنبا یعنی اخبار می‌کند و اطلاع می‌دهد چون این معنی برای اولیا است و اختصاص به نبی و رسول تشریعی ندارد، در لسان اهل ولایت به نبوت عامه و دیگر اسمای یاد شده تعبیر می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.