Skip to main content
فهرست مقالات

حکم فئ در قرآن و احادیث

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : فی‌ء ،انفال ،حکم فئ در قرآن ،غنائم ،روایت ،خدا ،رسول خدا ،آیهء انفال و آیهء فئ ،جنگ ،باب انفال و فی‌ء روایتی ،امام ،معنای فی‌ء ،زمین ،قرآن و احادیث ،اسلام ،حکم فئ و انفال ،تقسیم غنیمت " فی‌ء ،الانفال ،حکم غنائم قبیله یهودیان ،غنائم و اموال ،فی‌ء روایتی از امام ،شتری ولکن خدا ،ولکن ،مال رسول خدا ،اموال یهودان بنی ،حکم فی‌ء و مضمون آیه ،فی‌ء و انفال ،فقه شیعه ،اسب و شتر ،غنائم یهودان " بنی

خلاصه ماشینی:

"ج 6/367 کافی بعد از ذکر مواردی از انفال این عبارت از امام صادق(ع)نقل شده است:فهذا کله من الفئ‌ و الانفال لله و للرسول‌"یعنی همه این موارد داخل فی و انفال می‌باشد که‌ مخصوص خدا و رسولش می‌باشد" از اینجا این توهم چه بسا در ذهن‌ها زنده می‌شود که فئ همان انفال‌ است وانفال همان فئی‌ ولکن این توهم،پنداری بیش نیست زیرا"فی‌ء"مطابق روایات معتبر،جزء انفال بوده و در فقه شیعه و فتاوای فقهاء گرام یکی از موارد انفال می‌باشد و در حقیقت این دو کلمه از قبیل اعم و اخص مطلق می‌باشند به این معنا که هر "فی‌"ای از قبل انفال بوده،داخل آن و از موارد آن محسوب می‌شود ولکن‌ هرچه داخل در انفال است و از موارد آن می‌باشد"فی‌ء"محسوب نمی‌شود مثلا غنائمی که از طریق مصالحه با کفار عاید مسلمین شده و یا آنچه را که کفار خودشان آنرا تحویل امام داده‌اند و یا اراضی مخروبه و یا اراضی موات و غیر اینها که در آینده از آنها بحث خواهیم کرد جزء انفال بوده در اختیار امام میباشد ولی در عین حال در فقه شیعه آنها را فی‌ء نمی‌گویند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.