Skip to main content
فهرست مقالات

پیامبر در غزوات/: فتح مبین یا فتح مکه

(9 صفحه - از 5 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر ،آزر ،ابراهیم ،استغفار ،تبری ،خدا ،فتح مکه ،زنان ،قرآن ،بیعت ،استثناء ،مرد ،آزر عموی ابراهیم مرد ،هند ،قوم ،پیمان ،ترک ،فتح مبین ،جمله ،بیزاری ،شرایط تبری در غیر آزر ،سرگذشت فتح مکه و پیمان ،بیزاری جست ابراهیم ،شرایط کافران مکه ،رابطه ،پیامبر در غزوات فتح ،طلب آمرزش ،مسلمانان بر کفار مکه ،شرایط ابراهیم در نوید ،لا ینهیکم الله

خلاصه ماشینی:

"هدف آیه این است که افتخار انتساب به ابراهیم در لفظ خلاصه نمی‌شود آنچنانکه برخی از یهود و نصاری می‌اندیشند بلکه افتخار از آن کسانی که به راه‌ و رسم ایمان بیاورند و راه او را بروند،این افراد در گذشته همان کسانی است که‌ پیش از بعثت پیامبر اسلام به ابراهیم ایمان آورده و راه و رسم او را رفته‌اند،و اکنون نیز،پیامبر گرامی و پیروان او است که همگی راه ابراهیم می‌پیمایند،و به‌ خاطر تکریم پیامبر و مومنان به او این گروه را از گروه نخست جدا کرده و مستقلا متعرض گردید و فرمود:"و هذا النبی آیا با توجه به این اصل صحیح است بگوئیم مقصود این است که ابراهیم‌ همه‌جا اسوه و الگو است جز در مورد استغفار؟ (1)مجمع البیان ج 5 ص 371 2-آیات پیشین که بیانگر تبیین شرایط ابراهیم در نوید استغفار و یا انجام‌ آن می‌باشد حاکی است که عمل ابراهیم یک عمل صحیح و پابرجا بود،در این‌ صورت چرا نباید اسوه و الگو شمرده شود. 6-سرگذشت فتح مکه و پیمان از زنان قرآن از بازگوئی جزئیات "فتح مبین‌" خودداری نموده است تنها تاریخ و حدیث‌ بازگوکننده تفصیل آن است و ما نیز توضیح آن را به عهده آن دو می‌گذاریم تنها به‌ توضیح پیمانی که از زنان مکه پس از فتح آن گرفته شد،و قرآن یادآور آن است می‌پردازیم‌ قرآن در این مورد چنین می‌فرماید: "یا ایها النبی اذا جاءک المومنات یبایعنک علی ان لا یشرکن بالله شیئا و لا یسرقن و لا یزنین و لا یقتلن اولادهن و لا یاتین ببهتان یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن‌ و لا یعصینک فی معروف فبایعهن و استغفرلهن الله ان الله غفور رحیم‌" "ای پیامبر آنگاه که زنان مومن بخواهند با تو بیعت کنند که برای خدا شریکی‌ قائل نشوند،دزدی نکنند،زنا ننمایند،فرزندان خود را نکشند،افتراء و تهمتی پیش‌ دست و پای خود نیاورند،در کارهای نیک و شایسته با تو مخالفت نکنند،دراین‌صورت‌ با آنان بیعت بنما و طلب آمرزش کن،خداوند بخشاینده و رحیم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.