Skip to main content
فهرست مقالات

جمود فکری و علمی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عثمانی، جمود فکری و علمی، امپراتوری عثمانی، آموزشگاه، سلطان عبد الحمید، سلطان، سلطان محمد، علمی، آموزشگاه کاخ سلطنتی، اروپائی، مدرسه، امپراتوری عثمانی آموزشگاهی، اعتراف سلطان عبد الحمید، ترکها، جمود علمی و فکری، امپراتوری عثمانی در اواخر عمر، پادشاهان عثمانی، امپراتوری عثمانی گرفتار جمود، دانشمندان، تاریخ امپراتوری عثمانی، تحول، یونانی، پادشاهان عثمانی مردانی دانشمند، عثمانی گرفتار جمود علمی، معلمان، شهر، عمر امپراتوری عثمانی، سلطان عثمانی، حال در امپراتوری عثمانی، تاریخ

خلاصه ماشینی: "سلطان محمد فاتح به ادبیات یونان مهر می‌ورزید و گروهی از نویسندگان یونانی و دیگران را در دربار خود گرد آورده بود"1 (1)تاریخ امپراتوری عثمانی:وین و وسینیچ ترجمه سهیل آذری ص 77 اما با این حال در امپراتوری عثمانی آموزشگاهی که با دانشگاههای غربی‌ برابری کند،نبود و آموزشگاههای عالی آن از چند مدرسه متوسطه تجاوز نمی‌کرد معروفترین آموزشگاههای متوسطه عثمانی‌"آموزشگاه کاخ سلطنتی‌"و سازمانهای‌ وابسته به آن بود که سلطان محمد دوم آنها را برای تربیت‌"سرباز دلیر و کارمند دانشمند"برای خدمت به امپراتوری عثمانی بنیان نهاده بود. اعتراف سلطان عبد الحمید "سلطان عبد الحمید ثانی‌"(آخرین سلطان عثمانی)در یادداشتهای سیاسی‌ خود،این موضوع را مورد بررسی قرار داده اعتراف می‌کند که در زمان وی‌ امپراتوری عثمانی گرفتار جمود علمی و فکری بوده است،اما راه حلهای شتابزده‌ای‌ را که اروپائیها در این زمینه مطرح می‌کردند،متناسب با وضع عثمانیان نمی‌داند (3)تاریخ دول و ملل اسلامی ترجمه دکتر هادی جزایری ص 436 (4)مدرک گذشته ص 538 او در این باره چنین می‌نویسد: "آنچه بعضیها آنرا جمود فکری می‌نامند،معلول عواملی است غیر از عواملی که اروپائیها مطرح می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.