Skip to main content
فهرست مقالات

فقه و معارف اسلامی در چنبر خطوط

(9 صفحه - از 9 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : فقه و معارف اسلامی، فهم، شریعت، اجتهاد، اصول، معارف اسلامی در چنبر خطوط، مرز، سخن، قوانین، اصول مسلم معارف و فقه

خلاصه ماشینی:

"در یک کلام آیا پویائی در تئوریهاست و مسائل ظنی؟یا در قوانین و مسائل قطعی هم؟آیا مسائلی از شریعت اعم از معارف و فقه که جزء ضروریات اسلام‌ است و به منزله جدول ضرب فیثاغورث است آنها نیز دگرگون می‌شوند؟ 3-بدون پذیرش‌"اصول ثابت‌"هیچ بحثی ممکن نیست اصلا از این برادران سئوال می‌کنم اینکه می‌گوئید فهم دینی ما همپای فهم‌ ما از طبیعت و کل جهان هستی دردگرگونی و تحول است،آیا خود این مساله‌ را یک اصل دائمی وء یک امر ثابت می‌دانید؟یا بر این اعتقاد هستید که ممکن‌ است روزی در سایه پیشرفت و تکامل فلسفه و طبیعت‌شناسی این باور از بین رود و ثابت گردد تحول در یک قسمت از علوم تاثیری در تحول علوم دیگر ندارد؟ خلاصه از خود این اصل(ارتباط تغییرها)می‌توان بر ضد آن استفاده کرد حتما جواب این سئوال از نظر شما منفی است،شما ارتباط و پیوند معارف‌ انسانی را در"هستی‌"و"طبیعت‌"و"شریعت‌"امری حتمی و قطعی می‌شمرید که پیشرفت علوم و دانشهای بشری نیز آن را دگرگون نمی‌سازد،پس اعتراف به‌ وجود اصل ثابتی کردید. 5-آخرین سخن در این وادی گفتنی بسیار است نو محال بحث و دقت کم،ولی لازم میدانم‌ در اینجا به چند موضوع دیگر نیز فهرست وار اشاره کنم: در متون قرآنی و حدیث فرق میان‌"نصوص‌"و"ظواهر"نباید فراموش‌ گردد،و نه فرق میان‌"محکمات‌"و"متشابهات‌"و طرز تفسیر متشابهات در پرتو محکمات کجا جای اجتهاد است و کجا خارج از حوزه اجتهاد؟کجا می‌توان از قرائن داخلیه و خارجیه استفاده کرد؟و کجا نوبتی به قرائن نمی‌رسد؟ همچنین معیارهای شناخته شده باب الفاظ و ضوابط فهم معانی از آنها که‌ علم اصول شرح جامعی از آن ارائه می‌دهد،و ما را نمی‌رسد که چراغ سبزی‌ بدهیم که افراد به دلخواه،پیشداوریهای خود را در فقه و معارف بر نصوص کتاب‌ و سنت تحمیل کنند که این استادی در مقابل قرآن است و نه شاگردی در محضر آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.