خلاصه ماشینی:
"بسیاری از خاورشناسان و ناقدان اندیشه اسلامی در غرب،از نقد آموزههای اسلامی،برای رسیدن به پیشفرض انسداد در آموزه- های اسلامی بهره میگیرند،در حالیکه ارکون،نقد را برای رسیدن به چنین رویکردی نمی- خواهد!او معتقد است بازخوانی سنت در نگاه تاریخی،آن هم نه با رویکردی که در مطالعات تاریخی در دانشکدههای کشورهای اسلامی معمول است، میتواند به فهمی تازه از خرد- ورزی در دایره اسلام بیانجامد.
آیا فکر نمیکنید بخشی از این دیرآشنایی به خاطر آن است که شما شاگردان برجستهای در مدرسه فکری خود نداشتهاید؟ در این مدت،در حوزه مطالعات اسلامی مطالعه کرده و قلم زدهام،بدان امید که بتوانم نقشی در خرد جمعی اسلامی داشته باشم و بتوانم راهحلی برای پیوند بین علم و دین،فلسفه و دین و عقلانیت و دین ارائه کنم.
ارزیابی شما از این پدیده چیست؟این در حالی است که اندیشمندان جهان اسلام آنگاه که خواهان ارتباط با عقلانیت غربی میشوند،عقلانیت دوران کلاسیک و یا دست کم،خردورزی دوران مدرنیته،موردنظرشان است و نه پست مدرن؟ البته کجفهمیهای زیادی در این خصوص،بین روشنفکران مسلمان و عرب وجود دارد و یک نوع پیچیدگی و ناتوانی در طرح درست مسئله در افکار آنها مشاهده میشود.
من در تأملهای فکری و فلسفی خود،پیوسته میدان بحث در حوزه جهان اسلام را با اروپا مقایسه میکنم و همیشه از خود میپرسم،نوزایی اروپا در قرن هجدهم چه رفتاری داشت و آیا ما میتوانیم از تجربههای مثبت آن بیاموزیم؟ اما پیش از این،بیان کردید که غرب،شعار عبور از مدرنیته را سر داده و دیگر حتی از خرد نوزایی که میتوانست،الگویی برای آموختن داشته باشد خبری نیست."