چکیده:
عکاسی زیارتی را میتوان به عنوان مردمیترین ژانر عکاسی در زیر مجموعهی عکاسی فوری قرار دارد.این نوع عکاسی در مشهد،قم و کربلا دیده شده است.مقالهی حاضر در ارتباط با نحوهی حضور،دلایل شکلگیری و رشد و ویژگیهای عکاسی زیارتی با توجه به آنچه در تحقیقات میدانی در اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)در مشهد طی سالهای 1372 تا 1385 انجام شده،به رشتهی تحریر درآمده است.
خلاصه ماشینی:
مقالهی حاضر در ارتباط با نحوهی حضور،دلایل شکلگیری و رشد و ویژگیهای عکاسی زیارتی با توجه به آنچه در تحقیقات میدانی در اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)در مشهد طی سالهای 2731 تا 5831 انجام شده،به رشتهی تحریر درآمده است.
علل افزایش عکاسی زیارتی در سالهای اخیر بر تعداد عکاسان این بخش افزوده شده که به علل زیر میتوان اشاره داشت: -رشد جمعیت -نبودن کار -راحتتر بودن آموختن عکاسی با توجه به رشد امکانات عکاسی دیجیتالی -کاهش کنترلهای صنفی با توجه به مقررات جدید -بالا بودن تقاضا ویژگیهای عکاسی زیارتی -مهمترین ویژگی این نوع عکاسی نداشتن آرشیو است و علت آن نیز نوع مشتری است.
-بارز بودن جنبهی یادگاری و تقدس این نوع عکسها(یکی از خواستههای مشتریان این نوع عکس،قرار دادن عکس متوفیان خویش در منظرهی حرم بارگاهی برای کسب آموزش است) -استفاده از پسزمینههای منقش به حرم مطهر رضوی -سرعت در ارائهی کار به مشتری -پایین بودن میزان اطلاعات عکاسی بیشتر عکاسان این بخش -اغلب عکاسان این بخش از میان طبقات غیر مرفه هستند.
علی فرطی از سال 0831 با خرید آخرین مدل لابراتوارهای چاپ عکس از ژاپن و همچنین تولید 051 سی دی از پسزمینههای مونتاژ شدهی خود و توزیع آنها بین عکاسان و نیز تهیهی 051 کامپیوتر برای این عکاسیها(این عکاسان از دوربینهای دیجیتالی استفاده میکردند)،حرکتی را در مشهد ایجاد کرده که باعث رونق این نوع عکاسی شده است.
(5)-عباس شادیفر متولد 5131،از 0331 دور حرم عکاسی فوری را شروع کرد و مدتی همکار غلامحسین عرب لین بود.