Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه ای تطبیقی درباره حرکت در فلسفه ارسطو و حکمت متعالیه

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 37 (8 صفحه - از 29 تا 36)

اصل وجود حرکت در میان حکیمان مورد اتفاق است . از آنجا که حرکت از معقولات ثانی فلسفی است قابل تعریف به حد یا رسم نیست و لکن تعبیر تغییر تدریجی می تواند آن را توضیح دهد . از نظر ارسطو یک نوع حرکت بی آغاز و انجام وجود دارد و آن حرکت مستدیر افلاک است که دائمی ، متصل و نامتناهی است و سایر حرکتها آغاز و انجام دارند . از نظر ملاصدرا نیز حرکت ، جاودانه و بی آغاز و انجام است ، لکن تصویر او از حرکت ازلی و ابدی بر اساس حرکت جوهری است . یعنی هر چند در برخی مواضع بر اساس مبنای حکمای سلف از استمرار و دوام حرکت مستدیر سخن گفته است لکن تایید میکند که در اینجا منظور حرکات عرضی است و دیدگاه نهایی خود او در بحث از حرکت جوهری مطرح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.