Skip to main content
فهرست مقالات

علم تفصیلی خداوند به اشیاء

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 39 (6 صفحه - از 49 تا 54)

افلاطون قائل بود که علم خداوند به اشیاء عبارتست از صورتهای خارجی قائم بذات خود یعنی همان مثل . قول افلاطون مورد اشکال ملاصدرا و دیگران واقع شده است . ابن سینا قایل است چون خداوند به ذات خود که علت تامه اشیاء است علم دارد ، لذا به اشیاء عالم است و علم خداوند به اشیاء علم کلی است و کلی بمعنی عدم تغییر علم بتبع تغیر معلوم می باشد . اشکال فلاسفه بعد از ابن سینا به او اینستکه لازمه قول او محظور خالی بودن ذات خداوند از کمال و حصولی بودن علم اوست . شیخ اشراق قایل است که اشیاء اعم از مجردات و مادیات به وجود عینی خود برای خدای تعالی حاضرند . ...

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.