Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی تحلیلی به روند تحول مفهوم هویت در قالب های سه گانه ی هویت سنتی، مدرن و پست مدرن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 127 تا 148)

کلید واژه های ماشینی : هویت ،مدرن ،پست‌مدرن ،اجتماعی ،گفتمان ،فرهنگ ،تحول ،سوژه ،سنتی ،سیاسی ،مدرنیته ،انسان ،هویت مدرن ،مفهوم ،روند تحول مفهوم هویت ،مناسبات ،گفتمان نظری پست‌مدرن ،بسترهای مناسبات سیاسی ،مفهوم هویت ،فرد ،ظهور ،تحول مفهوم هویت در قالب‌های ،وجه ،هویت پست‌مدرن ،هویت سنتی ،تاریخ ،جامعه ،نظری ،بستر تحولات دوران مدرن ،وضعیت

مساله «کیستی انسان» از دغدغه های حیاتی ذهنی و عینی است که از سپیده دمان فرهنگ و تاریخ بشر همواره به گونه های مختلف، ذهن بشر را به خود مشغول داشته و وی را به تلاش برای پاسخ دادن به گزاره های استفاهمی «من کیستم؟» و «ما کیستیم؟» واداشته است؛ تلاشی که در نهایت به تکوین و تکامل مفهوم «هویت» و «خود» انجامید. این مفهوم در فرایند تحولات تاریخ اجتماعی – فرهنگی و در بسترهای مناسبات سیاسی – اقتصادی دست خوش دگرگونی شد و در سه قالب عمده هویت گذشته یا سنتی، هویت حال یا مدرن و هویت آینده یا پسامدرن سربرآورد. نخستین قالب هویتی، اساسا پیکره ای واحد، یکدست و شخصی بود و دغدغه های هویت «من» فردی انسان ها را با تکیه بر گفتمان ها و روایت های کلان برآورده می ساخت. دومین گونه هویتی، ناظر بر تغییرات مناسبات زمانی – مکانی موجود بوده و هویت حال یا موجود را در بستر تحولات دوران مدرن به منزله هویتی جمعی – و نه شخصی – مورد لحاظ قرار می داد. سومین قالب هویتی، ناظر به سوژه ها و کارگزارانی بود که در وضعیتی مبهم، ناپایدار و پراکنده و سیال به سر می بردند؛ طبعا هویت موردنظر نیز به منزله کیفیتی ناپایدار، متکثر، چندگانه و متحول تلقی می شد، چیزی که بعضا به هویت پسامدرن موسوم گردید.

خلاصه ماشینی:

"وی مطالب بسیار زیاد و ارزشمندی را در این زمینه به رشته‌ی تحریردرآورده است؛ولی آن‌ها را به عنوان آثار پست مدرن تلقی نمی‌کند(کلنر،1992:144)؛لیکن فوکو و لیوتار،فرهنگ عامه را چندان جدی نمی‌گیرند،حتی به اعتقاد کلنر آن‌را&%02623MMFG026G% عقیده دارد که«در جامعه‌ی اطلاعاتی و رسانه‌ای پست‌مدرن،فرد یا شخص چیزینیست جز حداکثر یک واژه یا اصطلاح در پایانه»(بودریار،1983)؛یا تلقی رایج وتکان‌دهنده‌ی کروکر و کوک در معرفی فرد به‌مثابه‌ی محصول ماشینی و سایبرنیتینرهنظام‌های کنترل پیچیده و عجیب و غریب»(کروکروکوک،1986). -3-مارک پستر و هویت پست‌مدرن:جماعات واقعی فرهنگ پست‌مدرنیستی را شاید از برخی جهات بتوان قرائت پررنگ و(1)- Otherness (2)- Others (3)- Textuality (4)- Lived Experience (5)- Linguistic Functions تشدیدشده‌ای از همان اوضاع و شرایطی دانست که متفکرانی چون گئورگ زیمل،شارل بودلر،امیل دورکیم و ماکس وبر در بستر جامعه‌ی شهری و زندگی شهرنشینیآن‌ها را توصیف کرده‌اند؛به عبارت دیگر:فرهنگ پست‌مدرنیستی به منزله‌ی تداوم واستمرار اوضاع و شرایط موجود در فرایند شهرنشینی است که این متفکران آن‌ها راتوصیف کرده‌اند و نه به‌منزله دوری جستن یا جدا شدن از آن‌ها. هویت سنتی وشخصی گذشته که در قالبی واحد و ثابت عرضه می‌شد و به‌منزله‌ی موجودیتی کامل و(1)- Entity (2)- Subjectivity تشدیدشده‌ای از همان اوضاع و شرایطی دانست که متفکرانی چون گئورگ زیمل،شارل بودلر،امیل دورکیم و ماکس وبر در بستر جامعه‌ی شهری و زندگی شهرنشینیآن‌ها را توصیف کرده‌اند؛به عبارت دیگر:فرهنگ پست‌مدرنیستی به منزله‌ی تداوم واستمرار اوضاع و شرایط موجود در فرایند شهرنشینی است که این متفکران آن‌ها راتوصیف کرده‌اند و نه به‌منزله دوری جستن یا جدا شدن از آن‌ها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.