Skip to main content
فهرست مقالات

عامل های مؤثر بر لزوم استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش در صنعت خودرو سازی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 31 تا 44)

کلیدواژه ها : مدیریت هزینه ،هزینه‌یابی برمبنای هدف ،بهای تمام شده برمبنای هدف ،قیمت فروش برمبنای هدف

کلید واژه های ماشینی : هزینه‌یابی برمبنای هدف ،هزینه ،روش هزینه‌یابی برمبنای هدف ،خودرو ،اجرای فرآیند هزینه‌یابی برمبنای هدف ،فرآیند هزینه‌یابی برمبنای هدف ،به‌کارگیری روش هزینه‌یابی برمبنای هدف ،اجرای روش هزینه‌یابی برمبنای هدف ،مدیریت ،محصول ،صنعت خودرو ،مدیریت هزینه ،کاهش بهای تمام‌شده محصولات ،مشتری ،طراحی ،سیستم هزینه‌یابی برمبنای هدف ،تولید ،بهای تمام‌شده ،بازار ،قیمت ،روش ،روش هزینه‌یابی بر مبنای هدف ،فرآیند ،مرحله طراحی محصول ،مراحل فرآیند هزینه‌یابی برمبنای هدف ،مراحل اجرای هزینه‌یابی برمبنای هدف ،سود ،رقابتی ،شناسایی ،اجرای فرآیند هزینه‌های برمبنای هدف

هزینه‌یابی برمبنای هدف، به عنوان یک ابزار اساسی و کارآمد مدیریت، جهت مدیریت هزینه و کاهش بهای تمام شده محصولات، رویکردی همه‌سویه را به مرحله طراحی محصول دارد.در این شیوه، براساس تحقیقات بازار، قیمت فروش محصولات، پیش زا شروع فرآیندهای تولیدی پیش‌بینی؛سپس سعی می‌شود، محصولی با بهای تمام شده از پیش تعیین شده، طراحی و تولید گردد؛تا بتواند سود موردنظر مدیریت را تأمین کند و در عین حال، از کیفیت مطلوب و شرایط رقابتی برخوردار باشد؛به گونه‌ای که رضایت مشتری به شیوه‌ای شایسته جلب شود.اجرای فرآیند هزینه‌یابی برمبنای هدف، تحت تأثیر عوامل و شرایط محیطی است؛تا جایی که این شرایط، تعیین می‌کننند، آیا زمینه‌های کافی، برای اجرای این شیوه وجود دارد یا خیر؟یا به عبارتی ضرورت استفاده از آن احساس می‌شود یا خیر؟و در صورتی که بخواهیم از این شیوه، استفاده کنیم، شرایط محیطی و بستر مناسب برای اجرای آن وجود دارد یا خیر؟شناسایی شرایط محیطی و الزامات به کارگیری یک شیوه از این حیث می‌تواند دارای اهمیت باشد؛زیرا در صورت به کارگیری یک شیوه، بدون آشنایی با کارکردها و مزایای آن و عدم شناسایی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر اجرای آن، از سویی می‌تواند به هدر رفتن منابع مادی و انسانی هنگفت و قابل توجه، منجر شود.از سوی دیگر، منطقی بودن و علت استفاده از یک شیوه را نیز زیر سؤال می‌برد.

خلاصه ماشینی:

"(پلیر 1997)اما تمامی تحقیقات و ادبیات هزینه‌یابی برمبنای هدف، به این مطلب باور داشته‌اند که در حدود بیش از 80 درصد بهای تمام شده محصولات در مرحله طراحی واقع و تعهد می‌شود و در صورتی که قصد اجتناب از هزینه‌ها و کاهش آن‌ها را داشته باشیم، شایسته است محصول مورد طراحی مجدد قرار گیرد. هزینه‌یابی برمبنای هدف، مدیران را مطمئن می‌سازد که زمان و توان خود را، برای تولید محصولی که سود دلخواه و بازده موردنظرشان را تأمین نمی‌کند، صرف نکرده باشند؛زیرا در این روش فرصت‌های موجود در بازار که می‌تواند برای یک محصول مطرح باشد؛به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و مدیریت می‌تواند با یک مبنای منطقی و معقولی اقدام به تولید محصول کند. طراحی محصولات جدید در طی سال‌های گذشته و، هم‌چنین سهم عمده مواد مستقیم در خودرو تولید شده حتی در سطح جهانی و نتایج به دست آمده طی تحقیق حاضر، ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که استفاده از روش هزینه‌یابی برمبنای هدف، می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی مدیریت در سال‌های آتی مطرح باشد، زیرا در بررسی اجزای بهای تمام شده یک دستگاه خودرو آن‌چه بیش از سایرین خودنمایی می‌کند، مواد مستقیم مصرفی است و کاهش سهم این عامل، در بهای تمام شده تنها با تمرکز بر مرحله طراحی محصول میسر است؛زیرا پس از طراحی محصول، هزینه مواد مستقیم آن اجتناب‌ناپذیر و تعهد شده تلقی می‌گردد؛پس استفاده از روش‌های مدیریت هزینه در تحت یک سیستم جامع مدیریت هزینه 16 به‌طور عام و هزینه‌یابی برمبنای هدف به‌طور خاص، جهت ایجاد قابلیت تولید محصولاتی با قیمت‌های رقابتی توصیه می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.