Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل از نگاه موافقان و مخالفان

نویسنده:

(12 صفحه - از 32 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، قرآن، میبدی، تفسیر، معانی، باطنی، ظاهر، حدیث، خدا، خضر

خلاصه ماشینی:

"ملاصدرا در جایی متذکر این معنا شده است: اگر علم تأویل تنها با هوشیاری فطری به‌دست می‌آمد و یا از راه قواعد عقل که بین علمای اهل نظر متداول است حاصل می‌گشت، هیچ‌گاه امری بزرگ و کاری سترگ نبود که رسول الهی به دعا آن‌را برای بهترین بندگان خدا که علی علیه السلام است بخواهد. چنان که در کتاب شرح تعرف، که تأویلات قرآن و حدیث در آن کم نیست، در نهی از تأویل چنین آمده است: چون گفتیم آمنا بما قال الله علی ما أراد الله و امنا بما قال رسول الله علی ما أراد رسول الله، ایمان ما درست شود و پس از این بر ما واجب نیست تا همه را معنی بدانیم از بهر آن‌که اگر معنی بازجوییم، باشد که تأویل اعتقاد کنیم که خدای تعالی غیر از آن خواسته است؛ ایمان را تباه کند ایمانی درست به تقلید بهتر از علمی طلب کردن که ایمان به زوال آرد یا خطر زوال ایمان باشد. 32 شیخ احمد جامی هم از شرایط سلوک آن می‌داند که سالک در مقابل متشابهات قرآن و اخبار رسول که عقل از ادراک آن‌ها عاجز است، راه تسلیم پیش گیرد و به همان مقدار که علمای حق بیان داشته‌اند، بسنده کند و حتی آگر آن‌ها معنی نگفته‌اند و مجمل گذاشته‌اند، مطلبی نیفزاید و بهتر است که حتی‌الامکان در آیات متشابه و آن‌چه به صفات خدا و یا افعال او مربوط می‌شود مثل آمدن و دست و استوای بر عرش و… کم آویزد و در آن موارد عقل و فهم خود را متهم به قصور کند: این راه سلامت است و البته اعتراف به جهل و حواله کردن نادانی با خود به مراتب بهتر است از آن‌که به تشبیه افتد و خطر نابودی ایمان پیش آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.