Skip to main content
فهرست مقالات

معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 5 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : معاد، معاد جسمانی، عقل، صدر المتألهین، بدن، اثبات معاد جسمانی، روح بهیچروی اثبات معاد جسمانی، قرآن کریم، ارواح، فیلسوف

خلاصه ماشینی: "در آغاز این بابها،آیات بسیاری-از شصت و و شش سورهء قرآن کریم-می‌آورد،و سپس به تفسیر آنها و نقل سخنان مفسران می‌پردازد،آنگاه در سراسر این بیست‌ و دو باب،بیش از یکهزار و یکصد حدیث نقل می‌کند،7 از مدارکی شناخته و معتبر و این همه،اهمیت موضوع را بخوبی می‌رساند با اینکه احادیث مجموعهء عظیم‌ بحار الانوار،همهء احادیث شیعه نیست و کتابهایی بعنوان‌ (1)-«سعادت ارواح،به نیل بدرجات معرفت حق و صفات او،و تحصیل علم بمبدأ وجود و عالم ملائکه،و حصول معرفت به عوالم‌ و نشآت بعد از موت،تحقق یابد؛و استغراق در عالم ملکوت و فنا فی الله،نهایت وجودی و غایت خلقت ارواح و نفوس است و نیز نیل به لذات و سعادات محسوب می‌شود-در آخرت ممکن الحصول‌ است و جمع این دو سعادت از برای نفوس،مرتبهء اعلای از سعادات محسوب می‌شود،«و هذا المعنی لم یقم برهان علی‌ امتناعه،و هو جمع بین الحکمة النبویة و القوانین الفلسفیة،فیجب‌ المضی إلیه... سه-هنگامی که می‌گوییم اثبات معاد جسمانی‌ در حوزهء فکر و فرهنگ و اندیشه و ایمان اسلامی‌ است،مقصود معادی است که قرآن کریم بیان‌ داشته و بر آن تأکید کرده است و این معاد بضرورت دین-و بنابر ادلهء عقلی محض نیز که‌ باید در جای خود گفته شود-برای بدن عنصری‌ است که دارای مقدار و ماده است،نه تنها بدن‌ مثالی فاقد جرم. از اینجاست که صدر المتألهین حرکت متفاوت‌ خویش را برای اثبات معاد جسمانی می‌آغازد؛تا اگر حتی‌ یک گام هم که شده است این حرکت را به پیش ببرد و تا اندازهء ممکن با زبان فلسفه و منطق عقل فلسفی نیز به‌ آستانهء معاد جسمانی قرآنی نزدیک گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.