Skip to main content
فهرست مقالات

الهیات از نظر صدرالمتألهین و جایگاه کنونی آن

نویسنده:

(4 صفحه - از 5 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،الهیات ،حکمت ،صدر المتألهین ،استادان ،معرفت ،حکیم ،سیاست ،پزشکی ،اسلامی ،حقوق ،انسان ،فضیلت ،حکومت ،حکمت عملی ،خانواده ،علوم ریاضی توجه ،کتاب ،حکمت نظری و حکمت عملی ،موضوع ،فقد ،دپارتمان فلسفه ،المتألهین و جایگاه کنونی ،فقد کتابا فقد فقد ،نظری ،جامعه ،فلسفه و حکمت الهی ،حکمت الهی از زاویه حکمت ،اصل ،بخش حکمت نظری و عملی

خلاصه ماشینی:

"پس متن و اصل در فراگرفتن و توجه نمودن برای‌ حکیم،زندگی فردی و اجتماعی اوست و بقیه علوم در حاشیه هستند و این می‌تواند برهان یا فلسفه‌ای برای‌ اهمیت و مزیت فلسفه بر چیزهای دیگر باشد و«فلسفهء فلسفه»از اینجا شروع می‌شود«و من یؤتی الحکمة فقد أوتی خیرا کثیرا». همانگونه که در قانون اساسی و در اساس نظام‌ اسلامی و حکومت آن،محور؛حکمت و معرفت و بخصوص حکمت عمل بوده،تدبیرگران و سیاستگذاران‌ کشور هم باید به فلسفه که قرارگاه حکمت عملی است در میان رشته‌های دیگر بچشم یک محور بنگرند و در برنامه‌ریزیها و در توزیع بودجه و در سازماندهی اداری و در اجرای مدیریتها به این رشتهء مهم که ما در علوم و فنون‌ و سیاست و کشورداری است اهمیت بیشتری بدهند. ب)موضوع دانشجو که علاوه بر کمبودهای کیفی‌ بر دیگر دانشجویان،کمیت آنها نیز بمراتب کمتر از مقدار مقتضی و مورد نیاز است و بایستی به کمیت آن نیز در کنار کیفیت اهمیت داد زیرا فارغ التحصیل دانش آموختهء فلسفه در واقع مبلغ حکمت در جامعه و سبب نشر فرهنگ و اعتلای آن می‌باشد و هرچه بیشتر باشد فضای‌ جامعه را بیشتر حکمت‌آگین می‌سازد و می‌تواند استادی‌ پرمایه و سودمند از کار درآید. اینها همه مسائلی بود که(با توجه به مقدمه‌ای که‌ درباره اهمیت نقش فلسفه و سیادت آن بر دیگر علوم گفته‌ شد)باید در نظامی که قانون اساسیش بر محور حکمت و اصول فلسفی و دینی نوشته شده است،دیده نشود؛بلکه‌ به الهیات بدیدهء پایه‌ای برای فرهنگ و تمدن و حتی رشد و توسعه نگریسته گردد و در سیاستگذاری و برنامه‌ریزیها این‌ مهم رعایت گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.