Skip to main content
فهرست مقالات

روح افلاطونی در فلسفه ملاصدرا

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 55 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : روح ،ملا صدرا ،نفس ،بدن ،جسم ،انسان ،مادی ،روح افلاطونی در فلسفه ملا ،البدن ،نفس انسانی غیر مادی ،روح افلاطونی در فلسفه ملاصدرا ،ملکوتی ،غیر مادی ،حدیث ،جسمانیة الحدوث ،غیر مادی جسم انسان ،مجرد ،نفس انسانی ،کلمه ،تقدم روح مجرد بر بدن ،تقدم روح بر بدن ،عرشیه ،الأرواح ،معنا ،سبب ،کتب ملا صدرا ،اعتقاد ،تقدم ارواح بر اجسام ،جهان ،خلق

خلاصه ماشینی:

"ملا صدرا در تمام آثار و کتب خود مانند فلاسفه دیگر مسلمان،نام این موجود را«نفس»1می‌گذارد؛ولی از آنجا که در منابع فلسفی و مذهبی گاهی کلمه«روح»نیز بهمین‌ معنا(یا نزدیک به آن)بکار رفته است و گاهی در تعبیرات، جای این دو کلمه با هم عوض می‌شود و آنها را بجای‌ یکدیگر بکار می‌برند،این پرسش پیش می‌آید که:آیا روح،همان نفس است؛یا معنای دیگری دارد!؟و اگر روح‌ اشاره به مفهوم غیر مادی دیگری است آن چیز چیست؛و با نفس چه رابطه‌ای دارد؟ *** در آثار و کتب ملا صدرا علاوه بر کلمهء نفس،گاهی‌ روح نیز با معانی گوناگون بکار رفته و می‌توان آن را به‌ چهار معنی‌2محدود کرد؛باین ترتیب: اول-همان‌که در میان فلاسفه مشائی و پزشکان،بنام‌ «روح بخاری»معروف بوده است. شاید ملا صدرا نیز همین عقیده را داشته و بر همین‌ اساس هم نفس انسانی را جسمانیة الحدوث دانسته و هم‌ او را دارای روحی ملکوتی و روحانی(الحدوث)شناخته‌ است؛و بتعبیری دیگر با وجود آنکه ملا صدرا گاهی روح‌ را به معانی دیگر بکار برده ولی در نظر نهایی و بعقیده‌ وی،روح،حقیقتی مقدم بر بدن و غیر از نفس است و در کنار آن حضور دارد و بسا بتوان نتیجه گرفت که آفرینش‌ نفس از بدن(حدوث جسمانی نفس)-که پدیده‌ای‌ استثنائی و خارج از قاعده مواد دیگر این جهان است- ناشی از حضور همین روح ملکوتی می‌باشد و نفس‌ در طول و در امتداد وجود روح و پس از آن است و معلول آن می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.