Skip to main content
فهرست مقالات

معاد از دیدگاه حکما و صدر المتألهین

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 60 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : معاد، بدن، نفس، صدر المتألهین، روح، ذات، تعلق، جسمانی، تعلق نفس به بدن، حدوث، انسان، جوهر، البدن، اسلام، عقل، تعلق نفس به بدن تعلق، عین، ماده، حیات، دیدگاه حکما و صدر المتألهین، شی‌ء، معاد جسمانی، نفس انسانی، حرکت، تجرد نفس، علت، نفس و بدن، حدوث بدنی، ذکر، بدن اخروی انسان عین بدن

خلاصه ماشینی: "پس از بیان این مقدمات می‌فرماید:حق حقیق‌ بالتصدیق که ظاهر کتاب و سنت هم هست این است که‌ معاد جسمانی است و این بدین معنا نیست که روح به بدن‌ دنیوی عود کند و الا نشأه آخرت نخواهد بود بلکه نشأهء دنیاست و همچنین بدین معنا هم نیست که نفس به بدن‌ صوری خود تعلق گیرد،نه بدن مادی دنیوی،بلکه حق این‌ است که نفس بعد از اینکه به انتهای کمال ذاتش رسید حرکتی برایش متصور نیست و حرکت در اینصورت برای‌ بدن خواهد بود بسوی نفس و حرکت هم یعنی خروج از حد نقص به کمال(یا قوه به فعل)پس بدن اخروی عین‌ بدن دنیوی است،لکن نه بالوازم دنیویه‌اش-چون منافات‌ دارد با حرکت از نشأه‌ای به نشأه‌ای دیگر و نه به مجرد صورت امتدادیه‌اش،فقط بلکه بوسیله حرکت جمیع‌ اجزاء بدنی بما هو بدن به عالم آخرت که در اینصورت‌ عینیتش عینیت حقیقیه است و فقط مقوم برای بدنیت‌ بدن است نه هویت و ماهیت بدن تا اینکه گفته شود،نفس‌ صورت انسان است و شیئیت شی‌ء بصورت نوعیه‌اش، زیرا این با قول خدای تعالی که فرمود: «من یحیی العظام و هی رحیم قل یحییها الذی انشائها اول مرة» 68 منافات دارد*78 (28)-بحار الانوار،علامه مجلسی،دار الحیاء التراث العربی،بیروت‌ 3041 هـ ق،ج 7 ص 93-33."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.