Skip to main content
فهرست مقالات

بساطت و ترکیب مشتقات در بستر ادبیات علوم عقلی اسلامی

نویسنده: ؛

تابستان 1378 - شماره 16 (8 صفحه - از 20 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : ناطق ،بساطت و ترکیب مشتقات ،الوجود ،شی‌ء ،موضوع بساطت و ترکیب مشتقات ،محقق شریف ،بساطت و ترکب مشتق ،الثوب ،کلام محقق شریف ،ابیض ،بساطت مشتق ،مفهوم مشتق ،شی‌ء در تفسیر مشتقات ،شی‌ء له ،اصالت وجود ،الثوب ابیض ،واجب الوجود ،مفهوم شی‌ء ،وجوب وجود ،الثوب الابیض ،معنای حرفی ،قضایای ممکنه ،معنای مشتق ،کلام دوانی ،شی‌ء در تفسیر ،محقق دوانی ،اطلاق می‌گردد ،معنای ذاتی ،بحث اصالت وجود ،تفسیر مشتقات

با توجه به سیر مسئله در بستر علوم عقلی اسلامی‌ روشن می‌گردد که محقق شریف،مسئلهء بساطت و ترکب‌ مشتق را اولین بار که مطرح کرد بهیچوجه نگران آن نبود که‌ آیا مشتق بر مصادیق مبدأ اشتتاق خود صدق می‌کند یا خیر،بلکه صرفا می‌خواست در این جهت سخن بگوید که‌ آیا در تعریف مثلا انسان می‌توان به لفظ واحدی مثل‌ ناطق و ضاحک اکتفا شود یا نه.و طرح این مسئله به‌ خاطر مبنائی بود که در فکر اتخاذ شده بود که برای‌ تحصیل مجهول از معلوم(فکر)ترتیب اموری لازم است‌ و لااقل آن دو امر معلوم است و لذا می‌خواست بداند که‌ آیا الفاظ مشتقات حاوی آن،دو امر معلوم می‌باشد تا بتوان به آن اکتفا نمود یا بسیط است تا کافی نباشد. تحول مسئله به اینکه آیا مشتق بر مبدأ اشتقاق حمل‌ می‌شود؟توسط محقق دوانی بوده که متأخر از وی‌ می‌باشد و چون محقق شریف مسئله بدین‌گونه طرح‌ نکرده لذا دوانی برای اولین بار به میان کشیده که بعدها می‌توان گفت از یک جهت محور اصلی بحث اصالت‌ وجود میان شیخ اشراق و ملا صدرا قرار گرفته،و ژرف‌نگری‌های اصولیین انصافا آن را به کمال دقت و اصل‌ نموده است.ولی جای تردید نیست که اکثر مباحث متأثر از نظریه صدر المتألهین می‌باشد و افزون بر آن چندان‌ چیزی نیست‌

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.