Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت علی از دیدگاه اشاعره و ابن رشد

نویسنده:

(9 صفحه - از 34 تا 42)

خلاصه ماشینی:

"اما همهء امور دیگر که دارای چنین‌ ویژگی نباشند،اموری ممکن الوقوع هستند و روابط میان‌ اشیاء و حوادث در عالم طبیعت نیز جزء دسته اخیر است‌ و هیچ ضرورتی میان آنها وجود ندارد و خداوند بر همه‌ ممکنات تواناست. بیان ابن رشد در این مورد چنین است: إن نفی السبیة و ضرورتها تکذیب لله ذاته حیث‌ یقول فی القرآن،فلن تجد لسنته الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا»21 2-نفی حکمت الهی ابن رشد،سه تفسیر برای نظریهء«عادات»اشاعره،ذکر می‌کند و می‌گوید:یکی از تفسیرهای عادت اشاعره این‌ است که هیچ رابطه ضروری میان علت و معلول وجود ندارد و در اثر تکرار حوادث با یک روند خاص عادت‌ کرده‌ایم که این حکم را در مورد اشیاء و حوادث جاری کنیم. بعد از تذکر این نکته،حال،تالی فاسد چهارم نظریه‌ اشاعره را از منظر ابن رشد توضیح می‌دهیم: ابن رشد می‌گوید:وقتی ما روابط ضروری میان علت‌ و معلول را انکار کردیم و مدعی شدیم که روابط میان‌ اشیاء،صرفا مبتنی بر اقتران و احتمال است،یکی از احتمالات این است که شی‌ء،صرفا بر اساس اتفاق و صدفه‌ به وجود آید و هیچ سببی در پیدایش آن،دخیل نباشد. منتهی،این یقینی‌ که من نسبت به کاغذ و قلم و سایر اشیاء و موجودات‌ اطراف خودم دارم،یقینی است که خداوند در مورد وجود این اشیاء در ذهن من ایجاد کرده است،اما اگر این علم و آگاهی را با قطع نظر از یقین اعطایی از سوی حضرت حق‌ بسنجیم و تنها مسئله را با امکانات معرفت‌شناختی خود ابناء آدمی مقایسه کنیم،ممکن است چنین اشیاء و موجودات در جهان وجود داشته باشند و ممکن است‌ همین اشیاء و موجودات وجود نداشته باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.