Skip to main content
فهرست مقالات

ملاکهای اتصاف الهی در فلسفه ابن سینا

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 81 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : صفات، ذات، ابن‌سینا، خدا، بو، واجب‌الوجود، خداوند، واجب، وجوب، حق‌تعالی

خلاصه ماشینی:

"«إذن لیس فیه قوة بل هو فعل محض»44 پس،هیچ صفتی از صفات لذاته خداوند حالت‌ منتظره ندارد: «و هو واحد لانه تام الوجود،ما بقی له شی‌ء ینتظر حتی یتم‌54» و نیز: «فلا له ارادة منتظرة و لا طبیعة منتظرة و لا علم‌ منتظر،و لا صفة من الصفات التی تکون لذاته‌ منتظرة64» نفی هرگونه قوه در حقتعالی مستلزم نفی هرگونه‌ انفعال و تغییر و دگرگونی در خداوند است زیرا اگر امری از خارج بر خدا عارض شود و خداوند نسبت به آن منفعل‌ باشد،بدین معنی خواهد بود که آن امر در خدا پیش از آن‌ بنحو بالقوه موجود بوده است و چنین چیزی،با توجه به‌ آنچه ذکر شد با«وجوب بالذات»منافی است: بو علی گوید: «ان ورد علی ذات الباری شی‌ء من خارج یکون‌ ثم انفعال و یکون هناک قابل له لانه یکون بعد ما لم‌ یکن،و کل ما یعرض ان یکون له بعد ما لم یکن فانه‌ یکون ممکنا فیه فیبطل ان یکون واجب الوجود بذاته‌ فیؤدی ذلک الی تغیر فی ذاته او تأثیر شی من خارج‌ فیه‌74» بعلاوه،چنین فرضی مستلزم آن است که علتی‌ خداوند را از حال بالقوه به فعلیت خارج کند و این محال‌ است: «و هو لا یتجدد له حال لم تکن له قبل،فانه یکون‌ فیه قوه ثم خرجت الی الفعل و یکون سبب اخرجها الی الفعل‌84» ازاینرو،انتساب صفت بگونه‌ای که مستلزم انفعال و تغییر در حقتعالی باشد،باطل است: «لیس فی الاول انفعال البته،اذن لیس فیه قوة بل‌ هو فعل محض و هذه الانفعالات التی تنسب الیه کله‌ باطل فانه لا ینفعل عن شی‌ء..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.