Skip to main content
فهرست مقالات

ادراک حسی

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 8 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : ادراک، ملا صدرا، ادراک حسی، مادی، ذهن، اسفار، حسی، نفس، نظریه ملا صدرا، انسان

خلاصه ماشینی:

"پس،درست است که حواس ما در ادراک دخالت دارد و مقدمه لازم‌2برای آن شمرده می‌شود ولی شرط کافی‌ نیست و محصول مادی این حواس،ادراک ما نمی‌سازد و منطبعات و صور محسوسه در مغز و اعصاب قابل‌ انتقال خودبخود بذهن نمی‌باشد3بلکه پس از انجام‌ وظایف حواس و حصول صورتهایی محسوس در مغز و اعصاب،نوبت بنفس و ذهن می‌رسد تا با بکار گرفتن دو عنصر مهم توجه و آگاهی-از آن پدیده مادی،پدیده‌ای‌ غیرمادی بنام ادراک و شناخت-یا بتعبیر ملا صدرا «صورت نویه»4بسازد. وی می‌گوید که چون ادراک چیزی جز«حصول» صورت ادراک‌شده برای ادراک‌کننده نیست و«حصول» همان«وجود»است و وجود هرچیز«خود»اوست پس‌ ادراک و علم همان معلوم بالذات و مدرک انسان است‌ یعنی: (1)ادراک(شناخت) مدرک(شناخته‌شده) ثانیا:می‌دانیم که ادراک یا شناخت با ادراک‌کننده و عالم یکی است و از آن جدایی ندارد،زیرا علم همان‌ آگاهی از خود است و آگاهی از خود همان خودی و ذات ماست:یعنی‌21 (2)شناخت ادراک‌کننده از مقایسه این دو رابطه بدست‌ می‌آید که: (3)ادراک‌کننده ادراک‌ شده یا معلوم بالذات این نظریه ملا صدرا جزئی از نظریه کلی او درباره همه انواع‌ ادراکات را فلاسفه به ادراک حسی،ادراک خیالی،ادراک‌ عقلی تقسیم می‌کردند این نظریه که بنام نظریه اتحاد علم‌ و عالم و معلوم یا بتعبیر ملا صدرا:اتحاد عقل و عاقل و معقول-معروف است همانطور که حس و حاس و محسوس را متحد می‌داند،خیال و متخیل و نیز عاقل و معقول و عقل را-هریک در مرتبه خود-متحد می‌داند و اهمیت این نظریه در نوع عقلی آن بیشتر ظاهر می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.