Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر نظریه ها در برهان وجود شناختی

نویسنده:

(16 صفحه - از 32 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : برهان ،کانت ،عینیت ،خدا ،خداوند ،ذات ،عینی ،اثبات ،مفهوم ،برتر ،واجب ،کمال ،گزاره‌های ،واجب‌الوجود ،ذهنی ،هستی ،اسلامی ،برهان وجودی ،تصور ،حقیقت ،ماهیت ،مصداق ،حمل ،ترکیبی ،اثبات عینیت مفهوم واجب‌الوجود ،اثبات عینیت خارجی واجب‌الوجود ،امکان ،اثبات اوصاف کمالی واجب‌الوجود ،موضوع ،برهان وجودشناختی

خلاصه ماشینی:

"در نتیجه وجود محض و مطلق، وجودی است که بجهت عدم آمیختگی با نقیض خود، علاوه بر اینکه هیچ محدودیتی را بر نمی‌تابد،هیچ مانعی‌ بر سر راه عینیت و تحقق خاجی خود ندارد و لذاست که‌ صرف اثبات امکان چنین وجودی،با عینیت خارجی آن‌ ملازم می‌باشد برخلاف مخلوقات که آنها را«ممکن‌ الوجود»بمفهوم خاص آن می‌نامیم و بجهت آمیختگی به‌ نقص و عدم،یعنی ابتلای به«نقیض وجود»اولا:جدال و تعارضی که هماره میان وجود و عدم در ذات آنان برقرار است مانع آن می‌شود تا مرز امکان خارج شده و به‌ جهان عینی بپیوندند و بهمین جهت امکان آنها،تلازمی با عینیت نداشته و مفهوم«امکان خاص»نیز چیزی جز این‌ نیست که بخودی‌خود نمی‌توانند عینیت یابند بلکه‌ نیازمند علتی هستند که بجانب وجود آنان ترجیح بخشیده‌ و جهان وجود و عدم را بنفع وجود،مغلوب سازند و ثانیا:پس از پایان این مرحله و پیوست به عینیت نیز این‌ جدال بگونهء دیگری ادامه یافته و نتیجهء آن این است که‌ نقیض درونی(عدم)از پیشروی وجود تا بینهایت‌ جلوگیری نموده و همیشه آنرا در مرزهای محدودیت نگه‌ می‌دارد. تقریر ملا صدرا از برهان وجودی صدر المتألهین که همهء تقریرهای پیشینیان خود از این‌ برهان را بگونه‌ای مورد جرح و نقد قرار داده،نظریه خود را که می‌توان آنرا تخستین تقریر از«برهان وجودی»بمفهوم‌ واقعی‌اش دانست چنین توضیح می‌دهد: «وجود»حقیتی،عینی است‌[نه امری ذهنی و و همی،آنگونه که اهل سفسطه می‌گویند]و[این حقیقت‌] یگانه و بسیط می‌باشد و میان افراد آن هیچ اختلاف ذاتی‌ [که موجب تباین آنها گردد]وجود ندارد مگر به کمال و نقص،ضعف و شدت و یا تفاوت ناشی از«ماهیت»که‌ امر زاید بر وجود است!همانند تفاوتی که در افراد یک‌ ماهیت نوعی‌[نظیر انسان‌]وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.