Skip to main content
فهرست مقالات

سرمقاله

(3 صفحه - از 2 تا 4)

خلاصه ماشینی:

"فلاسفه اخلاق،واژهء«حکمت»را بمعنای دارا بودن همهء فضیلتهای اخلاقی‌ می‌دانستند و حکما همه فضائل اخلاقی را در صفت حکمت مندرج و موجود می‌شمردند ازاینرو،علی را باید تندیس و نماد حکمت بدانیم زیرا که تمام فضیلتها را داشت،و سزاست که او را«امام بشر»بخوانیم زیرا که حکمت و فضیلت ویژهء بشریت‌ است و به ملت و نژاد و مذهب خاصی بستگی ندارد و میراثی است که خداوند آنرا از ملکوت خود برای انسانیت فرستاده است و هرکه این موهبت اعلای انسانی را داشته‌ باشد سرمشق بشر خواهد بود پس چرا علی که جلوه‌گاه حکمت است امام بشر و مشق الگوی انسانیت نباشد؟ *** اگرچه حکمت،میراث انبیاء و همواره بهترین ارمغان آنان برای بشریت بوده‌ است؛و اگرچه از هزاران سال پیش در مشرقزمین-و بویژه در ایران-درخت تناور حکمت پیوسته سایه بر سر مردم افکنده و همهء علوم و فنون از دامن آن برخاسته‌ است؛و اگرچه در گذشته‌های تاریخ حکمائی بزرگ در سراسر جهان آمده و سخنی‌ گفته و رفته‌اند و این اخگر فروزان و شعله جاویدان را زنده نگه داشته‌اند اما..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.