Skip to main content
فهرست مقالات

روز ملاصدرا روز حکمت

سخنران:

(7 صفحه - از 6 تا 12)

خلاصه ماشینی:

"اگر روشن بشود که‌ اصولا حکمت چیست؟و چرا هست؟و مطلب ما و لم و بم و کیف و مطالب دیگری از برای همه‌چیز است و برای‌ این باید بطریق اولی باشد قرآن می‌فرماید:که اساسا وحی بر ارتباط خدا با بشر متکی است به اینکه بشر کتاب‌ و حکمت را بیاموزد البته کتاب ممکن است احکام عملی‌ و بتعبیر ما،فطری باشد می‌توان آن را به اصول عقاید و حکمت نظری هم تفسیر کرد ولی حکمت عبارت است از آداب و شیوهء عملی عمل،اما لفظ حکمت،که لفظی‌ است که برای چیزی مثلا فلسفه نامگذاری شده،معنای‌ بسیار عمیقی دارد و از چیزهایی است که باید به آن توجه‌ کرد. از قضا، تخصص ارسطو هم طبیعیات بود برخلاف آنچه که‌ معروف است و این سیر متأسفانه در دست حکمای ما هم‌ (حکمای مسلمان)عوض نشد حتی با وجود آنکه برخی‌ به مشائین اعتقاد باطنی نداشتند،مثلا از کتاب حکمت‌ مشرقیه که ابن سینا نوشته برمی‌آید که وی به فلسفه‌ مشائی معتقد نیست،در مقدمهء کتاب«المشرقیه»و کتابهای دیگر با تعبیری مؤدبانه می‌گوید که نمی‌خواسته‌ اجماع قوم را بشکند و بمذاق آنها سخن گفته است وگرنه‌ اعتقادی به آن نداشته،ولی عملا فلسفه مشائی تقویت‌ شد،و شیخ اشراق با عمر کوتاه خود،زمان و فرصت‌ مناسبی نیافت و نتوانست آن را براندازد؛فقط توانست‌ حکمت اشراق را معرفی کند و این دو شاخه حکمت‌ بصورت یک‌چیز همراه و همزاد،ادامه داشت تا به‌ ملا صدرا رسید،البته میرداماد و اساتید میرداماد،هم این‌ حالت را داشتند ولی نتیجه همهء این زحماتی که کشیده شد این‌ بود که آن حکمت اصیل محفوظ مانده و در کنار فلسفه زنده‌ بماند و این کار در زمان ملا صدرا بظهور رسید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.