Skip to main content
فهرست مقالات

سخنرانی آیة الله جوادی آملی

سخنران:

(8 صفحه - از 13 تا 20)

خلاصه ماشینی:

"اینجاست که حکمت متعالیه احساس شدید کرده که هیچ چاره‌ای ندارد جز آن‌که بدامن عرفان دست‌ بزند برای اینکه می‌خواهد واقعیت را بشناسد،واقعیت‌ هم که ماهیت نیست که به ذهن بیاید،واقعیت خارج است‌ و خارج هم برهان‌پذیر نیست و راهی هم هست که انسان‌ عین‌عین بشود،اگر چنانچه روزی مسئله معرفت نفس، مسئله قبر و برزخ و قیامت و سفر ابد مطرح بشود،آنگاه‌ عطش دانشوران و اندیشوران غرب نسبت به فلسفه‌ اسلامی عموما و به حکمت ملا صدرا خصوصا، مشخص می‌شود؛تا آنها احساس نیاز نکنند،متأسفانه در ایران زمین احساس فقر نمی‌شود و کمتر کسی است که‌ بگوید من چه کسی هستم،کجا می‌روم،چه خواهم شد، اگر این بزرگ حکیم،حکمتش گسترده شود،معلوم‌ می‌شود که فضایل هم،جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است!این هم از آن نوآوریهای حکمت متعالیه‌ است،که بعدا باید بعرض شما برسد،یعنی تمام فضایل‌ اخلاقی ما جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است. شما در دعای نورانی«جوشن کبیر»می‌بینید،محور اتحاد خیل فرق می‌کند موضوع ذات اقدس اله است،اما گاهی در مدار ذات،هو الله الذی کذا و کذا،گاهی در مقام‌ صفات است،گاهی در مقام افعال؛او نافع است ضار است‌ قابض است باسط است حافظ است و امثال ذلک،«داخل‌ فی الأشیاء»از این قبیل است دخول،ظهور اوست،آنگاه‌ حکمت متعالیه در خدمت برهان با این ظهورات کار دار د تا آنجا که سخن از یافت است،ظهور اوست؛تا آنجا که‌ سخن از معرفت است ظهور اوست آنجا که سخن از اعتراف است از بحث بیرون است:«ما عرفناک حق‌ معرفتک»البته بخش اعترافی،بیش از معرفتی است اولا، اما نه مقداری که متناهی،افزون است،بلکه غیرمتناهی‌ در متناهی افزون است،اگر آن بزرگوار گفت که: یک شرح ز فقر خویش اظهار کنم‌ چندان‌که خدا غنی است ما محتاجیم همین است،چون از آنطرف بینیازی مطلق،و از این طرف‌ نیاز هم مطلق،پس تمام این توحید افعالی در مدار فعل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.