Skip to main content
فهرست مقالات

صیرورت و عدم جوهر ثابت در بودائیسم

نویسنده:

(4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : بودا ،صیرورت ،بودائیسم ،آئین بودا ،ارابه ،مکتبهای فلسفی ،جوهر ثابت ،آتمان ،صیرورت و عدم جوهر ،مکتبهای فلسفی هند ،ناگاسنا ،ماهایانا ،مکتب ماهایانا ،مکتب هینایانا ،تکذیب ،هینایانا ،ادیان و مکتبهای فلسفی ،فلسفی ،نفس انسان ،فلسفی بودائیسم ،آزادی انسان ،آتمان وجود ،ناگاسنا گویند ،ارابه گویند ،صیرورت است ،واقعیت ثابتی ،تکذیب می‌کنند ،تکذیب می‌کرد ،شخصیت ثابتی ،اصلی

خلاصه ماشینی:

"لازم به یادآوری است که تعالیم بودا بیشتر مبتنی بر تجربه شخصی است و هدف او نیز حل مسائل فکری و فلسفی زمان خود نبود1بلکه هدف اصلی او آزادی انسان‌ و رهایی او از درد و رنجهای زندگی بود ولی در تعالیم او یک دید خاص فلسفی وجود داشت که منجر به شکل‌ گرفتن مکاتب فلسفی مختلفی شد. طبق نظر این مکتب حقیقت غیر قابل توصیف است زیرا فراتر از مقولات عقلی است از اینرو آنها فرضیهء خلاء (shunya) را مطرح می‌کنند که طبق‌ آن عناصر این جهان تهی و خالی هستند. درست است که مکاتب فلسفی بودائیسم به جوهر ثابت و آتمان یا نفس انسان توجهی نداشتند و آنرا انکار می‌کردند ولی این به آن معنی نیست که مادیگرا بودند. برای مثال یکی از حکمای بزرگ بودائیسم بنام‌ ناگارجونا در سخنی می‌گوید:مکتب تاتهاگاتا11گاهی‌ معتقد است که آتمان وجود دارد و گاهی نیز منکر آن‌ است. میلیندا روی به پانصد یونانی و راهبان گردانید و آنها را به شهادت طلبید و گفت:ناگاسنا مدعی است که‌ شخصیت ثابتی وجود ندارد،آیا می‌توان با چنین سخنی‌ توافق کرد؟سپس به ناگاسنا گفت:اگر شخصیت ثابتی‌ وجود ندارد پس کیست که راهبان صومعه شما را لباس و خوراک و مسکن می‌دهد؟کیست که بیماران را درمان‌ کند؟کسید که از این مزایا برخوردار می‌شود؟کیست که‌ به مکان نیروانا و آزادی و نجات می‌رسد؟کیست که‌ دست به کشتن می‌زند؟کیست که سرقت می‌کند؟کیست‌ که به زندگی پست و تمایلات دنیوی گراید؟کیست که‌ دروغ می‌گوید و میگساری می‌کند؟بعبارت دیگر کیست‌ که مرتکب یکی از معاصی بزرگ می‌شود؟گناهانی که در قید این حیات میوه‌های تلخ ببار آورند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.