Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی نظریه حرکت جوهری ملاصدرا در فلسفه افلاطون

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 50 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : افلاطون ،صدرا ،ملا صدرا ،صیرورت ،حرکت جوهری ملا صدرا ،حرکت جوهری ملا ،نظریهء حرکت جوهری ملا صدرا ،حرکت جوهری ،وحدت ،صدر المتألهین ،نفس ،ملا صدر ،تیمائوس ،جسمانی ،ذات ،نظریهء حرکت جوهری ،ارسطو ،نظریهء حرکت جوهری صدرا ،جوهری ملاصدرا در فلسفه افلاطون ،حرکت جوهری صدرا ،افلاطون و ملا صدرا ،حرکت جوهری ملاصدرا در فلسفه ،حرکت جوهری عالم تفسیر ،صیرورت افلاطونی ،نظریهء بهره‌مندی افلاطون ،تفسیر ،حد ،زمانی عالم برمبنای حرکت جوهری ،عالم جسمانی ،وحدت در کثرت

خلاصه ماشینی:

"81اگرچه این تفاوت میان قابل افلاطون با هیولی ارسطو انکارناپذیر است،اما برای مقایسهء افلاطون‌ و صدرا،این تفاوت نه تنها مشکلی به وجود نمی‌آورد، بلکه در واقع مادهء مورد قبول صدرا نیز چیزی است که‌ فعلیات در آن پدید می‌آیند،نه از آن. »33 این مطلب با دیگر تعالیم صدرایی هم اثبات می‌شود، زیرا با توجه به مساوقت وجود و حیات،یعنی اینکه تمام‌ موجودات بحکم موجودیت خود زنده تلقی می‌شوند،43 و اینکه صورت نوعیهء هر شی‌ء نحوهء وجود آن شی‌ء است‌53،و نیز اینکه کل عالم یک واحد حقیقی و دارای نفس تلقی می‌شود،63معلوم می‌گردد که وجود،نفس‌ تعلق یافته و صورت نوعیهء عالم،همان ذات و طبیعت است‌ چنانکه در هریک از اجزای عالم نیز همینگونه است،بر اساس حرکت جوهری سیلان حکم ذاتی آن است. ملا صدرا در بحثی که در اینباره دارد،افلاطون را از جمله حکمای‌ بزرگی می‌داند که در این خصوص با او همفکر است و بنابراین،قائل به حدوث زمانی عالم محسوس-حتی‌ افلاک-بوده است‌14ملا صدرا از همین مطلب چنین‌ استنباط می‌کند که افلاطون با توجه به اینکه عالم‌ محسوس را مرکب از هیولی و صورت می‌داند ضرورتا قائل به حرکت جوهری بوده است. 74بدین‌ترتیب چنانکه تمام مفسران‌ افلاطون صیرورت را به همیشگی تفسیر می‌کنند،صدر المتألهین نیز عالم را ضمن آنکه در حدوث و تجدد دائمی‌ است،اما بحیثیت ربط خود،یعنی بحیثیت وحدت خود (نفس)،آنرا از نوعی جاودانگی و دوام برخوردار می‌داند، و از آن با تعبیر«دوام تجددی»یاد می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.