Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر قرآن کریم در شکل گیری حکمت متعالیه

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 57 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : قرآن کریم، قرآن، قرآن کریم در شکل‌گیری حکمت، اسفار، شکل‌گیری حکمت متعالیه، صدرا، ملا صدرا، معارف، آیهء، فلسفه

خلاصه ماشینی:

"نفس انسانی از یک نشئه به نشئهء دیگر به این آیهء کریمه‌ اشاره می‌نماید «و لقد خلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملائکة اسجدوا لآدم» 9 01 5)در بحث تناسخ ضمن اشاره به استحالهء عقلی آن در صورتی که بمعنی انتقال نفس از بدن عنصری یا طبیعی به‌ بدن دیگری منفصل از بدن نخست باشد،و در پی اشاره به‌ انواع آن از نسخ و مسخ و رسخ و فسخ،به این نکته‌ پرداخته که انتقال و تحول نفس از نشئه طبیعی دنیوی به‌ نشئه اخروی و تبدیل آن برحسب ملکات و احوال‌ گوناگون که حاصل اعمال و افعال دنیویه است نه فقط محال نبوده بلکه هم از سوی ارباب کشف مورد تأیید قرار گرفته و هم ظواهر نصوص قرآنی و احادیث نبوی«ص» بدان دلالت دارند. »83همین استاد ارجمند در جایی‌ دیگر اشاره میکند که«ملا صدرا در تطبق مبانی و قوانین‌ شرع با براهین عقلی کار قابل توجه و شایانی را انجام داده‌ است و در شرح اصول کافی و تفسیر قرآن و اسرار الایات، آیات و اخبار مربوط به مبدأ و معاد و معارف حقه را بنحو اعلی و اتم با براهین و مبانی عقلی وفق داده و مضامین‌ حقایق نازل از طریق وحی را بصورت برهان درآورده، (82)-اسفار،ج 9،ص 13 و 23. 2-نقل و نقد: یکی دیگر از نویسندگان معاصر که نه فقط با صدرا، بلکه اصولا با فلسفه و عرفان توافق چندانی ندارد،در کتابی که به معرفی«دانش مسلمین»اختصاص دارد،ضمن‌ اعتراف به انسجام فلسفی حکمت متعالیه و اذعان به‌ اینکه این حکمت«یک نظام کامل شناختی»است،می‌ نویسد:«در مکتب صدرایی کوشش فراوانی شده است‌ برای تطبیق دین و فلسفه،و ثابت کردن این همانی و عینیت معارف قرآن و سنت با داده‌های این مکتب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.