Skip to main content
فهرست مقالات

صدرالدین شیرازی مبتکر حکمت عرشی یا سیری در اصطلاحات صدرا

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 61 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : عرش، حکمت، صدرا، حکمت عرشی، شیرازی مبتکر حکمت عرشی، حق، نفس، برزخی، عرفا، معرفت

خلاصه ماشینی: "پس می‌پرسیم:این«متعالیت» چه کیفیتی دارد،و چگونه می‌توان آنرا توصیف کرد؟ صدرا در عرشیه چنین می‌فرماید؟ «کما فی اصل الوجود عند بعض‌[و ظاهرا مقصد از«بعض»خود صدرا است‌]تعالی عن‌ التعطیل و التشبیه بل علی نحو یعلمه الراسخون فی‌ العلم من الامة الوسط الذین لا یلحقهم الغالی و لا یفوتهم المقصر»62 -و براساس این نص با اطمینان زیاد می‌توان حدس‌ زد،«تعالی بودن»حق همان حالت برزخی است بین‌ تشبیه به خلق و تعطیل از آن و لذا«حکمت متعالیه»نیز همان حکمت برزخی و عرشی باشد مگر آنکه بتوانیم‌ «حکمت عرشی»را مختصری از«حکمت متعالیه»بدانیم‌ چون کتاب«حکمت متعالیه»نسبت به کتاب«حکمت‌ عرشی»خیلی مفصل‌تر است چون«عرشیه»اصلا برای‌ زیرکان و تیزبینان نگاشته شده است-«یکتفی بها للقرایح‌ اللطیفه و یهتدی بها النفوس المتوقدة الشریفة»72 در خاتمه باید بگوییم،در خود کتاب«عرشیه»صدرا هیچ تعریفی برای«حکمت عرشی»نیآورده است و فقط می‌گوید:این حکمت بدو علم-علم المبدء و علم المعاد- تقسیم می‌شود82که حقیقت«حکمت عرشی»را بیان‌ نمی‌کند مگر بطور ابهام و کنایه و برای ظاهر بین چیزی‌ بیش از ترسیم ظاهر نیست(اما نزد باطن بین از«برزخیت» حاکی است)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.