چکیده:
میشل تورنیه (Michel Tournier) ،نویسندهء نامی نوکلاسیک فرانسوی،در 19 دسامبر 1924 چشم به جهان گشود.کار نویسندگی را از 43 سالگی آغاز کرد و در سال 1967 با خلق نخستین اثر خود با عنوان جمعه یا اعراف برزخی اقیانوس آرام (Vendredi ou les limbes du pacifique) که طرحی نو از داستان کلاسیک رابینسون کروزوئه است،به شهرت رسید.اثر فلسفی تورنیه از دو نظر حائز اهمیت است:استفاده از سبک نوکلاسیک در زمانی که مردم از رمان نو خسته شده بودند و نیز بازنویسی اثر مشهور،اما با دیدگاهی فلسفی.جنبش رمان نو در ادبیات معاصر فرانسه در سال 1950 با نگاهی انتقادی بر سبکهای رماننویسی موجود شکل گرفت و چارچوب آن،از بین بردن پیرنگ و شخصیتهای داستانی،خودگوییهای درونی،تغییر در ساختارهای داستاننویسی،ادغام اندیشهء نویسنده با داستان و دادن جنبهء پوچی به مسائل روزمرهء زندگی است؛اما تقریبا پس از هفده سال استیلای این سبک در رماننویسی معاصر فرانسه،میشل تورنیه با خلق شاهکار خود،پرچمدار سبک نوکلاسیک شد و قالبهای داستانی کهن را که به دست فراموشی سپرده شده بود،احیا کرد.تورنیه اغلب با استفاده از داستانهای مشهور قرورن گذشته،دیدگاههای فلسفی خود را بیان میکند.البته نخستین اثر وی هنوز تا حدی به رمان نو نزدیک است.
این مقاله از یک سو ویژگیهای این اثر در نوع خود بینظیر را بررسی میکند و از سویی دیگر،از آنجا که این کتاب بازنویسی اثر رابینسون کروزوئه،شاهکار ادبی دانیل دوفو (Daniel Defoe) ،است به مقایسهء این دو کتاب میپردازد.
خلاصه ماشینی:
اثر جمعه یا اعراف برزخی اقیانوس آرام به قلم میشل تورنیه،با غرق شدن کشتی رابینسون کروزوئه در یکی از سواحل ناشناختهء اقیانوس آرام در نزدیکی جزیرهء اسپرانزا در قرن هجدهم میلادی آغاز میشود.
رابینسون که با زندگی در جزیره انس گرفته و تاروپود وجودش با خلوت عرفانی آن درهم آمیخته است،زندگی در جزیره را به زندگی شهرنشینی ترجیح میدهد و در آنجا باقی میماند؛اما رفتن جمعه،او را دچار ناامیدی میکند و تنها راه رهایی او از این تنهایی و ناامیدی،آشنایی با فردی به نام پنجشنبه است...
در حقیقت،هدف اصلی تورنیه در کتاب جمعه یا اعراف برزخی اقیانوس آرام،از بین بردن هر نوع تمدّن بشری است و با حربهء تنهایی،شخصیت داستانی خود را وارد دنیایی جدید میسازد و به کمک جمعه،احساسات رابینسون را نسبت به دو گونهء مختلف تمدّن(زندگی وحشی و زندگی شهرنشینی)تعدیل میکند.
داستان دوفو از آنجا آغاز میشود که رابینسون کروزوئه که دریانوردی نیویورکی است،در جزیرهای دورافتاده زندگی میکند؛اما تورنیه داستان خود را با صحنهء غرق شدن کشتی و نجات رابینسون از مرگ حتمی شروع میکند.
بنابراین عمدهترین تفاوت این دو اثر،میان شخصیتهای داستانی آنهاست:رابینسون دوفو در جزیره شخصی مؤثر است و آنطور که باید و شاید،خود را با شرایط موجود وفق میدهد تا بتواند ادامهء حیات دهد و به جزیره مسلط شود؛حال آنکه رابینسون تورنیه بهطور تدریجی و با راهنماییهای جمعه،از لحاظ روحی و روانی تغییر میکند و داستان زندگی او در جزیرهای دورافتاده،وسیلهای برای ایجاد تحوّل فکری در خواننده میشود.