Skip to main content
فهرست مقالات

وجود محمولی از دیدگاه کانت و ملاصدرا

نویسنده:

(11 صفحه - از 18 تا 28)

خلاصه ماشینی:

"فارابی با این‌ تفسیر به این نتیجه می‌رسد که واقعیت عینی خارجی یک‌ کل یکپارچهء بدون شکاف است که وقتی مورد تحلیل‌ عقلی واقع می‌شود،عقل میان وجود شی‌ء و ماهیت آن به‌ عنوان دو حیثیت مابعد الطبیعی متفاوت،تمایز قائل‌ می‌شود و از اینجاست که به نحوهء وجود یافتن شی‌ء و تعلق وجود به ماهیت اشاره می‌کند و معتقد می‌شود که‌ Z-مهم است،چرا که کانت با انکار وجود محمولی،جدی‌ترین چالش‌ فلسفی را در برابر بحث از وجود فراهم ساخت. یکیاز آنها که معمولا در طرف موضوع‌ قرار می‌گیرد،مفهومی ماهوی است که می‌توان آن را بعنوان قالبی مفهومی برای حکایت از شی‌ء خارجی در نظر گرفت و دیگری که در طرف محمول واقع می‌شود، مفهوم«موجود»است که از معقولات ثانیهء فلسفی بشمار می‌رود و دلالت بر تحقق مصداق آن شی‌ء دارد و بدین‌ ترتیب دو مفهوم مختلف از یک حقیقت عینی گرفته‌ می‌شود که هرکدام دارای احکام و ویژگیهایی است. ملا صدرا گرفتار این خلط نشده‌ است،زیرا با وصف اینکه قضیهء هلیهء بسیطه را حاکی از ثبوت الشی‌ء می‌داند،اما در تفسیر مابعد الطبیعی شی‌ء متحصل خارجی سخنی دارد که برای موجود،مابحذاء Z-هیچوجه نمی‌توان کانت و ارسطو را در جهان غرب و ابن رشد و شیخ اشراق را در جهان اسلام،اصالة الماهوی دانست،چرا که مسألهء اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و بالعکس اصالت ماهیت و اعتباریت وجود آنطورکه در فلسفهء ملا صدرا و میرداماد مطرح‌ است،متفرع بر تمایز میان وجود و ماهیت است که سخن غالب،در فلسفهء اسلامی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.