Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای تربیتی نظریه حرکت جوهری

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 55 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : پیامدهای تربیتی نظریه حرکت جوهری، تربیت، حرکت، نظریه، تعلیم و تربیت، انسان، خلاقیت، فرآیند، روح، وحدت، فعل، جهان، نفس، رشد، بدن، ذهن، اصل، جلوه‌های، فرایند، اصالت، خلق، هستی، هدف، فرد، بدینگونه، لحظه پابپای حرکت اجزاء، قوه و فعل، زمان، روش تربیتی، درون فرد در فرآیند رشد

خلاصه ماشینی: "با توجه به‌ چنین ضرورتی این مقاله کوشیده است برمبنای نظریه‌ای‌ فلسفی-نظریه حرکت جوهری ملا صدرا-نظریه‌ای تربیتی‌ بپرورد که همچون هر نظریه تربیتی دیگر حرفهایی برای‌ عرضه در زمینه اهداف،محتوا،روش‌ها،ساختار و ارزشیابی داشته باشد و همچنین بتواند برای گشودن برخی‌ گشاید و شاید پاسخگوی معضلات عملی موجود نیز باشد. بدینگونه در اندیشه‌ ملا صدرا وجود متحرک،وجودی پخش و گسترده است‌ که هر لحظه پابپای حرکت اجزاء و قطعات آن تحقق‌ می‌پذیرد اما این اجزاء و قعات وحدتی اتصالی و در نتیجه وحدتی شخصی دارند و بهمین سبب است که‌ می‌توان از بقاء موضوع،در عین تحول جوهری آن سخن‌ گفت. برخاسته از اصل جامعیت است و بر این‌ تأکید دارد که در فرد مجموعه صفات وی بتناسب خلق‌ شده است و در مجموع نیز در تحقق جهان-آنگاه که‌ انسان مداخله می‌نماید-تناسب موجود بین فرد،جامعه‌ و طبیعت باید رعایت گردد. اگرچه این نظری تأکیدی بر تغییر دارد و نیز درک تأثیر متقابل ذهن و عین از ویژگیهای بارز آن است اما از آنجا که‌ جهت و هدف حرکت را نادیده انگاشته می‌تواند مورد نقد قرار گیرد. بدینگونه فرد مدام پویا با جامعه مدام پویا کاملا هماهنگ‌ و همراهند،اما همچنانکه جوانه روح نخستین‌بار بر تنه‌ جسم بالیده است پیمان خلاقیت نیز پیوسته در فرد به‌ پیش می‌تازد و جامعه تنها زمانی با این نوآوری در می‌افتد که خود از فطرت خلقت فاصله گرفته باشد. نظام‌ موجود تعلیم و تربیت اگرچه،خود آفریننده معضلات‌ زندگی امروزه بوده است اما گشودن این معضلات نیز بیدخالت و رهبری این نظام،شدنی نیست،با این شرط که‌ خود،به نقد خود نشیند و نارسائیها،کاستیها،کم‌اندیشیها و کژاندیشیها را از وجود خویش بپالاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.