Skip to main content
فهرست مقالات

نکاتی برجسته از فلسفه ملاصدرا در مقایسه با نظریات فلسفی قرون اخیر در غرب

نویسنده:

(12 صفحه - از 61 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : ملا صدرا ،فلسفه ،جوهر ،عقل ،اسلامی ،فیلسوف ،نظرات ،عرفانی ،کلام ،ذات ،حرکت ،تکامل ،نظریات فلسفی قرون اخیر ،وحدت ،طبیعت ،تفکر ،اندیشه ،حکمت ،ملا صدرت ،تاریخ ،کلی ،نفس ،ملا صدرا حرکت جوهری ،تفکر فلسفی ،پیوند ،نکاتی برجسته از فلسفه ملا ،علمی ،شناخت ،نظریات بنیادین فلسفه ملا صدرا ،آثار ملا صدرا

خلاصه ماشینی:

"61 در این رابطه بدون اینکه بخواهیم مرزهای تفاوت و تمایز فلسفه ایدآلیستی هگل آلمانی(وفات 1381)و ملا صدرا را مخدوش نمائیم،اشاره به مونیسم فلسفی‌ هگل در این مورد که دنیای کثیر و عینی در جریان‌ صیرورت(شدن)وحدت خویش را در روح مطلق که‌ بمثابهء هدف غائی عالم اشیاء و موجودات است،لازم‌ جالب می‌نماید71 در پایان این بحث ذکری کوتاه از مقایسه فلسفهء اصالت وجود صدر المتألهین و مفهوم‌"اصالت وجود یا موجود در فلسفهء"وجودی(اگزیستانسیایسم)اروپایی، قبل از هرچیز نزد هایدگر آلمانی(9791 وفات)بجا خواهد بود. به اعتقاد ملا صدرا حرکت جوهری علت و اساس سیر تکاملی اشیاء عالم و نفس انسانی که در طلب کمالند و در این سیر صعودی و بالنده به سلب نواقص خویش و کسب جمال جدید نائل می‌آیند،بدون اینکه انواع ثابته‌ تغییر نمایند،و این بعلت اینست که هر موجودی دو وجه‌ و جهت دارد،یکی ثابت که جهت او را به واجب الوجود نشان می‌دهد و دومی وجه متغیر است که مبدء تحولات‌ ذاتی در ماده و جسم توجه دارد. 03 2-شناخت عقلی:ملا صدرا نفس را در وجود انسان کمال‌ اول متعلق به جسم طبیعی آلی دارای حیات اولیهء بالقوه‌ می‌نامد که قادر است به ادراک امور کلیه و انجام عمل‌ فکریه و لذا برای این نفس باعتبار داشتن مزیت قبول و فراگیری علوم از مافوق خویش(یعنی عالم عقول)و قدرت بر تدبر و تصرف بر مادون خویش،در قوهء دیگری‌ است به نام قوهء علامه و قوهء عماله که با قوهء اول، تصورات و تصدیقات را ادراک می‌کند و حق و باطل را در مورد آنچه که تعقل و ادراک می‌کند تشخیص می‌دهد و این قوه بنام‌"عقل نظری‌"نامیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.