Skip to main content
فهرست مقالات

موجود بماهو موجود مطلق قسمی یا مقسمی؟

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 79 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : مقسمی، مطلق، قید، حکمت، فلسفه، احکام، اطلاق، اعتبار، حیثیت، بشرط شی‌ء، موجود، بشرط لا، موجود مطلق، علم، لا بشرط، وجود بما، موضوع، موضوع فلسفهء اولی، موضوع فلسفه، مطلق قسمی، فلسفهء اولی، وجود مطلق، اطلاق مقسمی، ماهیت، مقید، اسلامی، مفهوم، عوارض ذاتیه، اطلاق مقسمی قید اطلاق، حکما

خلاصه ماشینی: "با این تقسیم‌بندی اگر«موجود» مطلق باطلاق مقسمی را موضوع فلسفه اولی اخذ کنیم‌ آنگاه موضوع کلی حکمت نظری چه خواهد بود؟آیا اساسا همینکه حکمای سلف دائما قید مطلق یا بما هو موجود را همراه با موجود بعنوان موضوع فلسفهء اولی ذاکر کرده‌اند برای اثبات مطلب کفایت ندارد؟ پس بنظر میرسد که دیگر جایی برای پرسش نیست که‌ آیا«موجود مطلق»یا«موجود بما هو موجود»بعنوان‌ موضوع فلسفه اولی مطلق قسمی است یا مطلق مقسمی؟ چرا که هرگاه«مطلق»یا«بما هو موجود»را به آن افزوده‌ باشیم لا محاله مفهوم موجود را مقید بقید اطلاق کرده‌ایم. موجود مطلق باطلاق مقسمی یعنی«موجود» می‌تواند با اطلاق مطلق خود موضوع احکام علوم طبیعی‌ یا علوم ریاضی واقع شود چون از بالاترین درجهء اطلاق‌ برخوردار است اما موضوع فلسفهء اولی چنین نیست و فقط موضوع فلسفهء اولی است و بس«موجود از آن حیث‌ که موجود است»و نه از حیثی دیگر استاد حائری اشاره‌ کردند که اگر موضوع علم کلی موجود مطلق باطلاق‌ قسمی باشد آنگاه بالنتیجه فلسفهء اولی شامل بحثهایی در معقولات و پیرامون مجردات خواهد بود و دیگر شام‌ عالم طبیعت نمی‌شود. آیا تصریح و تأکید این قید چه معنا می‌تواند داشته باشد جز لا بشرطیت قسمی که در آن مفهوم مقید به قید اطلاق‌ و لا بشرطیت شده است؟ اساسا از آنرو که مفاهیم مورد بحث در علم کلی بسیار انتزاعی و کلیند از فلسفهء اولی یک علم کلی‌ (General Science) پدید آمده است،ملا صدرا نیز بیان می‌دارد که برخی بحثهای‌ فلسفهء اولی از مفاهیم کلیه‌ای است که بجهت کلیت‌ خویش شامل مراتب مادی هستی نیز می‌شوند اما نه از آنرو که مادیند بلکه ازآنرو که موجودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.