Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه بیان قرآنی

نویسنده:

(13 صفحه - از 30 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، خدا، قرآن کریم، باطن، خداوند، لفظ، ذات، ظاهر، معانی، عام، استعمال، شیوه بیان قرآنی، اسلامی، ایمان، نور، مقصود، آیهء، انسان، منظر قرآن کریم، استعمال لفظ واحد، استعمال لفظ و ارادهء معنا، باطن قرآن، باطن فحوای آیه، آیات قرآن به‌وسیله آیات، ظاهر تعبیر آیه، تأثیر، مفهوم عام، در قرآن، معنای ظاهری، زمان

خلاصه ماشینی: "ولی اصولیان متأخر تلاش کرده‌اند تا این امتناع عقلی را جایز شمرند،بلکه صرفا آن را خارج از متعارف دانسته‌اند؛با این بیان که استعمال لفظ واحد-ارادهء دو معنای مستقل،در عرف عام معمول نیست‌ و سابقه ندارد،بنابراین چنین استعمالی خلاف متعارف است؛هر چند ذاتا ممکن باشد؛زیرا استعمال لفظ و ارادهء معنا،از قبیل نصب علامت است؛مانند نصب نشانه‌های-علایم خطر-لذا چنانچه لفظ ذاتا صلاحیت داشته باشد،عقلا نیز معنی وجود ندارد که یک علامت برای دو مقصود یا بیشتر قرار داده شود و در موقع کاربرد،احیانا هر دو معنا منظور گردد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) مثلا واژهء«اذن»در قرآن به معنای«امکان تداوم تأثیر بر طبق مشیت الهی و ارادهء خاص وی»بکار رفته است؛یعنی«تداوم-استمرار افاضه از جانب خداوند» به گونه‌ای که تأثیر در عالم تکوین بر اذن خداوند متوقف است؛یعنی خداوند خاصیت تأثیری هر نیروی عاملی را در همان حالت به آن می‌بخشد؛به این معنا که حالت تأثیری را استمرار می‌بخشد-افاضهء خود را در آن زمان قطع نمی‌کند و گرنه هیچ نیروی عاملی نمی‌تواند اندک تأثیری بگذارد، «و ما تشاؤون الا أن‌ یشاء الله رب العالمین» . ولی دانشمندان از این تشبیه،نزدیک‌ترین تصور به‌ ذات مقدس حق را دارند،در عالم محسوس چیزی‌ بهتر از نور که بتواند مثال خداوند قرار گیرد-در تصویر اوصاف خاص خداوند،رهگشا باشد وجود ندارد،چون نور فی نفسه ظاهر-آشکار است-مظهر و آشکار کنندهء غیر خود نیز هست؛ظهور همه چیز در عالم محسوسات(مبصرات)با نور است،ولی نور خودش-ذاتا-ظاهر است-ظهورش به واسطهء غیر نیست. (به تصویر صفحه مراجعه شود) مصادر (1)کافی ج 2 ص 599 (2)ر،ک تفسیر عیاشی،ج 1،ص 11،بحار الانوار ج 19 ص 94 (3)زیرا خداوند به همه چیز احاطه کامل دارد-عنایت او شامل همه بندگانش‌ است-شکی نیست که مفهوم عام بر گرفته از آیه در حد ذات خود،معنای‌ دیگری است که مستقلا اراده شده-از معنای ظاهری-اولی لفظ جدا است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.