Skip to main content
فهرست مقالات

زندگی، شخصیت و مکتب صدرالمتألهین

نویسنده:

(16 صفحه - از 24 تا 39)

خلاصه ماشینی:

"وی در ابیاتی از آن‌چنین گفته است: فلک مرا ز خراسان از آن بدور افکند که در عراق کند گرم یوسفم بازار هوای روضه پاک تو رخصتم زان داد که داشت درگه معصومه قمم در کار نهال گلشن موسای جعفر کاظم‌ که داده چرخ بدستش کفالت تو قرار چه فیضها که نبردم از این خجسته‌مقام‌ چه کامها که ندیدم در این ستوده‌دیار یکی ز جمله فیوضات این مقام اینست‌ که مشت خاک من اینجا به کیمیاست دچار چه کیمیا؟شرف خدمت مربی روح‌ چه کیمیا؟اثر صحبت مروج کار هنوز شور سخن در سرست زانکه بود دلم بمدحت استاد،مایل گفتار جهان فضل و کمالات صدر شیرازی‌ که خاک خطه شیراز ازوست فیض آثار فلک بمکتب فضلش ز تخته خورشید بسان طفل گرفتست لوح زر بکنار شراب شیشه شیراز خورده‌ام اینست‌ که ناله‌ام شده از مستی اینچنین سرشار از این قصیده می‌توان بدست آورد که:اول آنکه وی‌ دیری مقیم مشهد بوده و همچنانکه سیره برخی از طلاب‌ شمال و مجاور دریاری مازندران است تحصیلات‌ مقدماتی و متوسطه علوم شرطی و عقلی را در حوزه آنجا گذرانده است. برای او که مردی پیر و در سنین هفتادسالگی و دارای‌ حوزه‌ای گرم و شاید انحصاری در قم بوده چه اهمیت‌ داشته که یک یا چند تن از طلاب بشیوه رایج،از حوزه‌ای‌ به حوزه‌ای دیگر بروند و از شهری به شهر دیگر کوچ کنند؛ و آیا جز اینستکه انگیزه این شور و بدحالی تخم حنظلی‌ بوده که بیم آن می‌رفته در بوستان عرفان و حکمت‌ صدرایی او بکارند و رنج باغبانها را تباه سازند؟ نظریه اصالت وجود صدرایی که نقطهء اوج سیر فلسفه‌ اسلامی بلکه فلسفه از اسطوست چرا باید پس از آنهمه استدلال و شهود و تجربه‌های عرفانی،یکباره‌ بکناری گذاشته شود و قاعدهء کهنه لاادری مآبانه اصالت‌ ماهیت،ترویج و تدریس شود و این اگر از ملا رجبعلیها ممکن باشد از صاحبدلی سرشار از ذوق همچون فیاض‌ لاهیجی محال است: و عند هبوب الناشرات علی الحمی‌ تمیل غصون البان لا الحجر الصلد وقتی به آثار عربی او(شرح تجرید)توجه و دقت‌ شود ایمان و اعتقاد باطنی او به مبانی حکمت متعالیه‌ اثبات می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.