Skip to main content
فهرست مقالات

وحدت آفاقی وجود از دیدگاه ابن عربی و مایستر اکهارت

نویسنده:

ISC (15 صفحه - از 61 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : اکهارت، ابن‌عربی، عربی، خدا، وحدت، حق، هستی، ابن‌عربی و اکهارت، ابن‌سینا، عارف

خلاصه ماشینی:

"در همینجا ابن عربی از امثال جنید که‌ برای تأمین مقصود و مراد خویش از وحدت وجود به این‌ حدیث این جمله را اضافه کرده‌اند که«و الآن کما کان»(هم‌ اکنون نیز چنین است)انتقاد می‌کند که این مطلب در همان‌ قسمت اول نهفته است و این سوء ادب به ساحت رسول‌ الله(ص)است که بپنداریم چیزی را فرموده‌اند که احتیاج‌ به تکمیل دارد. 76ابن عربی نیز در بعضی موارد می‌گوید: «خدا عین وجود است و چیز دیگر نیست»86که این‌ ممکن است با«الحق ماهیته انیته»سازگار باشد لیکن در مواردی دیگر بالصراحه اعلام می‌کند که«وجود عین حق‌ است و غیر او نیست»؛96یعنی جای موضوع و محمول‌ عوض شده و مطلب کاملا دگرگون می‌شود. سوفسطابیگری می‌افتند و اگر برای عالم وجودی قائلند این امر به آن سخن که«وجود فقط خداست»چگونه قابل‌ جمع است؟در اینجاست که راه ابن عربی و اکهارت کاملا از امثال ابن سنیا و آکویناس جدا می‌شود و وارد مرحلهء سوم نظریهء آندو می‌شویم که وادی اسرار و حیرت است و آن اینکه وجود واحدی،هم به حق نسبت داده می‌شود و هم به خلق. 831 اما باینحال ملاحظه می‌کنیم که ابن عربی در این مورد نیز گوشهء چشمی به استدلال دارد و باب گفتگو با فلاسفه را باز می‌کند و از سری که نگفتنی است فراوان سخن‌ می‌گوید؛بدو دلیل:یکی آنکه مخاطبین خودش را که‌ بیشتر از اهل الله هستند از حیرت درآورد و برای تجارب‌ عرفانیشان تعبیری مناسب بیاید؛چرا که عارف پیوسته در حال شهود نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.