Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه انقلاب و حکومت

نویسنده:

(10 صفحه - از 1 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،حکومت ،انقلاب ،رسول اکرم ،قرآن ،جنگ ،نظام ،خدا ،ظلم ،حق ،امت ،روحانی ،زنان ،انقلاب و حکومت ،نابودی نظام ،جامعه ،نابودی نظام‌های غیر خدائی ،طبقه ،فساد ،جهاد ،مقرارت بین‌المللی ،عدل ،غیر خدائی ،قوانین ،مردم ،فی‌سبیل‌الله ،قوانین بین‌المللی جنگ ،قرآن تغییر نظام طاغوتی به‌نظام ،حکومت الهی ،قوانین جنگی اسلام

یکی از آثار انقلاب عظیم ایران توجه دادن محققین جهان به اسلام به عنوان یک عامل قوی و محرک جامعه بود، زیرا بر کسی پوشیده نیست که این نهضت از مراکز روحانی شروع و در پایگاههای مساجد تقویت و بوسیله ملت مسلمان پیاده شد، باین مناسبت در این مقاله موضوع انقلاب ها و نهضت ها که به نابودی نظام های غیر خدائی یعنی غیر انسانی و جانشین شدن نظام های الهی و توحیدی منتهی میشود بطور مختصر بررسی شده است . از دید قرآن تغییر نظام طاغوتی به نظام توحیدی ضمن 4 مرحله انجام میگردد: 1- ظلم ، 2- ارسال رسل ، 3- نابودی نظام ، 4- استخلاف قوم دیگر و نظام جدید. آیاتی که این مطلب را با تعابیر مختلف بیان کرده بطور فهرست از این قرار است: 31 ر36 و 43 ر 18 و 50 ر 52 و 26 ر 22 و 6 ر 21 و 128 ر 20 و 98 ر 19 و 12 ر 12 و 13 ر 10 و 6 ر 6 و 139 ر 26 و 54 ر 8 و 45 ر 22 و 74 ر 19 و 4 ر 7 و 51 ر 54 و 22 ر 46 و 8 ر 43 و 3 ر 38 و 58 ر 28 و 37 ر 44 و 36 ر 5 و 47 ر 6 و 17 ر5 و 16 ر 77 و 16 ر 17 و 28 ر 67 و 13 ر 41 و 9 ر 21 و از باب نمونه آیه 6 سوره انعام ....

خلاصه ماشینی:

"استقلال و خودکفائی«امت»حالت جاذبه و دافعه دارد مسئولیت افراد نسبت بهم‌فکران خود در آن حد است که روابط خویشاوندی مربوط به خون‌ ونژاد محکوم این رابطه عقیدتی است و در برابر دشمنان فکر و عقیده همه در صف واحد قرار گرفته‌اند:«محمد رسول الله و الذین معه اشد اعلی الکفار رحماء بینهم فقط به نیروی ایمان خود تکیه کرده و به هیچ قدرتی دیگر بستگی‌ ندارند تکیه کردن به دشمن از نظر اسلام گناه استو لا ترکنوا الی الذین‌ ظلموا افتسکم الناریا ایها الذین امنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلفون‌ الهیم بالموده.... ذکر این نکته در اینجا لازم است که وقتی از حکومت اسلامی تعبیر به نئوکراسی یعنی حکومت الهی میشود این اشتباه برای بعضی نویسندگان غربی‌ پیش‌آمده است که حکومت الهی یا نئوکراسی به‌معنای حکومت روحانیون است‌ در صورتیکه در اسلام سلسله مراتب و سازمان روحانی به مفهوم مسیحیت آن‌ وجود ندارد و طبقه روحانی که داری مزایای خاص اجتماعی باشد در اسلام‌ نیست بلکه همه مردم در برابر هم مسئول و از نظر حقوق اجتماعی مساویند «انما المومنون اخوه» اسلامی‌ترین شکل حکومت همان بود که در حیات رسول اکرم و صدر اسلام‌ و مخصوصا در خلافت علی بن ابیطالب تحقق یافت که کلیه احکام الهی مراعات‌ و دقیقا اجرا میشد،خلافت موروثی نبود اساس کار،با بیعت برگزیدن امت‌ استحکام می‌یافت اما بتدریج که قلمرو اسلام بسط و توسعه یافت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.