Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان اسلامی و عرفان التقاطی

نویسنده: ؛

کلید واژه های ماشینی : عرفان اسلامی ،عرفان التقاطی ،التقاطی ،الله ،تاریخ تصوف ،معرفة الله ،ابو الفرج ،ابو سعید ،معروف ،حدیث معروف ،معروف تصوف ،ارقصو الله ،شکستن حریم احکام ،ابو حامد ،نقل کرده‌اند ،جوامع اسلامی ،متون اسلامی ،علی غیر ،عبد الله ،محیطهای اسلامی

روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله » از طریق سیر درون ، و شهود باطنی ، و جلوه های معنوی و روحانی ، با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی . انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام ، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید ، و از طریقی نزدیکتر ، و شاید مطمئن تر و آرامش بخش تر ، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیکتر شود. جمال و جلال او را ببیند . در اوصاف او غرق شود و و هرچه غیر اوست پیش پای او قربانی کند . این حقیقت تقریبا در اعماق جان همه انسانها وجود دارد ، منتها در بعضی بسیار کمرنگ و تقریبا فراموش شده ، و در بعضی بسیار پر رنگ و داغ و آتشین ! اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است ، گاهی آنچنان در بیراهه ها سرگردان مانده که درست در جهت ضد این مقصود قرار گرفته است. اصولا برای رسیدن به این هدف بزرگ سه راه وجود دارد: 1- راه وحی ، راهی که انبیاؤ و پیامبران الهی و خلفای معصوم آنها پیشنهاد می کردند ، راهی که دلیل و مرشد و راهنمایش آنها بودند . 2- راه غیر معصومین ، راه مرتاضان ، و جمعی از فلاسفه یونان ، که بدون استفاده از اشعه وحی در این مسیر پر خطر به راه افتادند، و بی همرهی « خضر » راه « ظلمات » را برای وصول به چشمه آب حیات پیش گرفتند ، و در بیراهه ها سرگردان شدند ، گاه چنین می پنداشتند که به مقصد و مقصود رسیده اند و چنان از پیروزی خود سرمست می شدند که می گفتند : آن را که پیر دیر به ماهی کند تمام در سی هزار سال ارسطو نمیکند! 3- راه تصوف ، که راهی است « القاطی » بخشی را از تعلیمات انبیاء گرفته ، و بخشی را از ارباب ریاضت ، و با دخل و تصرفهائی که هر گروه با ذوقیات و سلیقه های شخصی در آن کرده اند فرقه های زیادی را به وجود آورده که تعداد آنها از حد و حساب می گذرد . و هدف این است که در این مقاله کوتاه و فشرده ، به بررسی این عرفان التقاطی پرداخته ، و مشکلات کار آنها را در این مسیری که در پیش گرفته اند ، مورد برسی قرار دهیم:

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.