خلاصه ماشینی:
"*فصل اول به بیان مفاهیم اصلی واژگان خاصی اختصاص دارد که در مردمشناسی فرهنگی بکار رفته و در این رساله نیز مجبور به استفاده از آنها بودیم و در اینجا کوشیدهایم تا بار معنائی هرواژه را بدانسان که مراد علمای مردمشناس و دینشناس بوده است روشن گردانیم.
همین برخورد منشائی به توتمیسم،خود تضمین پیش فرضی است، یعنی فرض شده است که پیدایش توتمیسم در جهان بومیان حتما باید منشاء واحدی داشته باشد،و این احتمال بسیار،برخوردی غیر علمی است،زیرا نه تنها منشاء توتمیسم،بلکه مبادی بسیاری از پدیدههای انسانی و اجتماعی بقدری در گذشتههای بسیاربسیار دور هزاران ساله قرار دارند که دیگر همچون موردی دست نیافتنی باید بشمار آید،حال آنکه بگفته میرچا ایلیاده Mircea Eliade?
4-مشترک فیه بسیاری از دانشمندان مردمشناس در اظهار نظریات خود یکی نیز آن است که کمتر کسی از آنان یافتههای علم مردمشناسی را تا این زمان غیرکافی برای بیان نظریهای در اینمورد میدانند،حال آنکه سوابق،اطلاعات،اکتشافات و دستآوردهای علمی بسیاری،بیشاز آنچه تاکنون بدست آمده،لازم است تا زمانی فرارسد که بتوان دربارهء پدیدهای چون توتمیسم با همهء ابهامات و پیچیدگیهای آن نظریهای بیان داشت که نزد اکثر دانشمندان این رشته مورد اتفاقنظر باشد.
(32)-بعضی از نویسندگان غیر متخصص در مردمشناسی معتقدند که این رنگآمیزی برای متخص گردانیدن آن جانوران به خود کلان مربوط و جلوگیری از تصرف و تمالک آنها توسط کلانهای دیگر بوده است و خلاصه،آن را به دلایل اقتصادی و مالکیتی تعبیر میکنند."