Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه عقاید عرفانی نوافلاطونی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 189 تا 222)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، افلاطونی، ابن‌سینا، عقل، افلوطین، عارف، حق، نفس، مادی، عشق

خلاصه ماشینی:

"به عبارت‌ دیگر،این«واحد»است که هستی‌بخش است،هرچیز که«واحد» را دارد هستی دارد،و بمحض اینکه«واحد»از چیزی دور شد هستی‌ آن‌چیز نیز،از آن معنی که بهنگام حضور«واحد»در آن بود،تغییر پیدا می‌کند و آن‌چیز،دیگر همان چیز نیست،بلکه چیزی دیگر است، و همین چیز دیگر نیز مادامی که وحدت بر آن حکم‌فرما است همان چیز (به تصویر صفحه مراجعه شود) (6)-اثولوجیا،ترجمه ابن ناعمه حمصی،با تعلیقات قاضد سید قمی،با مقدمه و تصحیح‌ سید جلال الدین آشتیانی،تهران،1356،ص 42. زیرا چنین صورت- گرچه معقول و حقیقی و ابدی هستند اما زیبائی آنها از خود آنها نیست‌ بلکه از مبدائی به آنها می‌رسد که بالاتر و برتر از آنهاست،و لذا اگر عشق‌ در این مرحله پایان پذیرد هنوز کامل نشده است. دومین مقام از مقامات عارفان مقام ریاضت است،که آن از نظر ابن سینا متوجه سه هدف می‌باشد:اول اینکه عارف غیر حق را از راه حق‌ دور سازد؛دوم اینکه نفس اماره را تابع نفس مطمئنه کند؛و بالاخره در مقام‌ سوم،او باید درون خود را از هرگونه تیرگی پاک و برای تنبیه و آگاهی‌ لطیف سازد61. عارف وقتی در سیر و سلوک خود به سوی حق،در حالت ریاضت‌ بیشتر فرو می‌رود و آن را بیشتر تمرین می‌کند،به تدریج«اوقاف»اتصال‌ به حق بیشتر می‌شود،و لذا گاهی حتی در غیر حالت ریاضت نیز این‌ اتصال رخ می‌دهد،و این حالت تا بدانجا پیش می‌رود که سالک به هرچه نگاه‌ می‌کند جلوه حق را در آن می‌بیند. مورد دیگر اینکه عارف وقتی حال عرفانی بر او عارض می‌شود و به مقام اتصال می‌رسد لذت ناشی از آن سراسر وجود او را فرامی‌گیرد که این خوشی و شادی بسیار بالاتر از خوشی حاصل از لذات حسی‌ می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.