Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه عقل در فلسفه فارابی

نویسنده: ؛

بهار 1369 - شماره 49 و 50 (10 صفحه - از 35 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : اسکندر افرودیسی ،عقل فعال ،سیمپلی کیوس ،رساله فی العقل ،عقل مستفاد ،نظریه عقل ،فارابی عقل مستفاد ،مستفاد ،مفارق ،یونانی ،افرودیسی ،عقل بالقوه ،عقل بالفعل ،فی العقل ،رجوع ،بالقوه ،سیمپلی ،خصوص ،بالفعل ،بشری ،کتاب نفس ،عقلی ،خصوص عقل ،عقل بشری ،عقل آدمی ،خصوص وحی نبوی ،نفس آدمی ،نفس اثر ،چارچوب اصلی نظریه ،رجوع کنید

نظریه فیلسوفان مسلمان در خصوص عقل تا آنجا که مبانی روانشناختی مابعد الطبیعی آن مربوط میشود بر نظریات یونانیان در مورد نفس و قوای دراکه آن مبتنی می باشد. چارچوب اصلی نظریه آنان در خصوص وحی نبوی همان نظریه مشهور درک عقلانی است که ارسطو در سومین دفتر کتاب نفس بطور مبهم آن را مطرح کرده است و بعدها مفسرین و شارحین او، بخصوص اسکندر افرودیسی ، در بسط و پرورانیدن آن کوشیده اند، هرچند بطوری که درفصل بعد خواهیم دید ، مسلمین عناصر دیگری نیز- اعم از رواقی و نوافلاطونی و بالاخص گلمینی از فرهنگ سیال یونانی اوایل سده های آغازین عصر مسیحیت – در این چارچوب کلی وارد ساخته اند. برجسته ترین شخصیت های فلسفی اسلام که بطور صریح در مسأله نبوت بحث کرده و آن را برشالوده طبیعت دراکه نفس بشری استوار ساخته اند، همانا فارابی و ابن سینا میباشند. نظر به اینکه این دو شخصیت در بحث درباره مسأله عقل با همدیگر بعضی تفاوتهای مهم دارند، ( تفاوت هائی که اگر چه بنظر این مؤلف مؤثر در اصل مسآله نبوت نیست لکن فی نفسه واجد اهمیت است) و از طرفی هر یک از آنان اصطلاحات اندک متفاوتی بکار برده است، لذا بجاست که نظریات عقلی هر کدام را مستقلا مطمح نظر قرار دهیم .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.